Friday, December 30, 2011

FIKSYEN 302



Penulis kegemaran aku..Ramli Awang Murshid
Sekali lagi aku terpedaya dengan tulisan beliau. Benarlah katanya 'Jangan Percaya' . Tetapi aku hampir - hampir percaya ( 95% ) bahawa Zonan adalah Farid Ja'ah. Namun aku benar-benar tertipu. Dia bukanlah Zonan sepeti apa yang aku fikirkan. Namun Zonan adalah seorang lelaki yang diistiharkan sebagai pesakit mental dan telah mati di bunuh oleh Zonan sendiri.
Watak Noorhafiza Izura yang benar-benar ingin mencari siapa Zonan yang sebenarnya telah membawa padah kepadanya. Zonan akan memastikan sesiapa yang mencarinya akan mati ditangannya juga. Namun..semangat Noorhafiza Izura kembali hidup apabila pertukaran watak telah berlaku di dalam diri Rita. Segalanya terjadi apabila Rita telah kembali ke zaman 2014 melalui kembara masa dan ketika inilah Zonan juga berada pada tahun 2032 dan membunuh mereka yang cuba mencari dirinya.. Kisah lampau kembali berulang .

Tahun 2032 - Rita Yuzalina seorang peguam menyertai projek rahsia yang dikendalikan oleh dua orang pakar psikiatri bertujuan untuk merungkaikan misteri pembunuhan itu. Namun , is disabotaj, pertukaran watak berlaku.Lebuh menakutkan , tragedi lampau berulang lagi..lebih dasyat daripada apa yang dijangkakan.


Thursday, December 22, 2011

The King Of Torts





Raja Tort.. mula-mula aku baca tajuk..memang tak faham. Apa maksud Tort ?. Rupanya Tort adalah gelaran bagi sekumpulan Peguam yang mengambil tindakan undang-undang kepada pihak yang dirasakan bersalah secara berkumpulan.Manakala Raja Tort adalah gelaran bagi ahli Tort yang terkaya. Tindakan mereka ini selalunya akan membawa masalah besar kepada pihak yang disaman. Hal ini terjadi apabila pihak peguam bekumpulan menyerang, mereka akan mengenakan caj perkhidmatan yang terlalu tinggi. Manakala pihak yang menjadi mangsa pula iaitu pengguna..yang ingin mendapatkan ganti rugi bagi masalah mereka hanya akan mendapat sedikit pulangan. Raja Tort benar-benar mengenakan caj perkhidmatan yang terlalu tinggi sehingga mengundang kemarahan di pihak pihak pengguna.Namun, kerana tidak mengetahui tentang perjanjian-perjanjian yang ditandatangani, pengguna selalu tertipu.
Novel ini menceritakan kisal Clay Carter yang bermula dari seorang peguam biasa yang bekerja di jabatan guaman kerajaan telah berjaya menjadi seorang Raya Tort yang dikagumi. Perjalanannya untuk menjadi seorang raja Tort dilihat terlalu mudah. Namun disebalik itu, ada kisah yang terjadi. Pada mulanya Clay agak gusar untuk menerima kes yang dibawa oleh seseorang yang tidak dikenalinya. Tetapi bayaran yang dijanjikan oleh lelaki tersebut telah mengubah pendirian Clay. Clay berjaya menjadi seorang yang amat berpengaruh, Namun ada suara-suara sumbang yang mula mengkaji perjalanan hidup clay dan menjadi semakin menyesakkan.
Pengakhiran kisah Clay agak menyayat hati. Semuanya terjadi apabila dia ingin menyaman pihak Goffman berkaitan sejenis ubat yang dikatakan mampu menyebabkan kaser kepada wanita. Namun dia telah kalah ..dan dia juga mengadapi masalah dengan kes terdahulu apabila pengguna-pengguna yang pernah menggunakan khidmat Clay menuntut gantirugi seterusnya apabila mereka merasakan wang mereka telah banyak diambil oleh Clay. Clay diistiharkan muflis, namun syukur Clay mempunyai sahabat-sahabat yang pernah bekerja di syarikatnya terdahulu sedia membantunya.  Selepas semua ini terjadi, Clay mula menyedari kesilapannya dan ketamakkannya.

Wednesday, December 14, 2011

Sukan Dalaman JPPH Perlis

 Dengan penuh bergaya..

 Pemain cuba menipu..haa..kan dah kena warning..
Fuhh..gaya mengalahkan pemain PRO..tapi...hemm 1/2 jam main pun belum masuk-masuk lagi
 Ok..kami sedang seriuse..jgn kacau..
 Goaallllll.... Boleh ka guna perkataan gol ?

Para penyokong setia memberi sokongan

Masa riang ria di pejabat.. bila jarum jam mencecah pukul 1.00 ptg..maka bermulalah acara kami. Acara sukan dalaman. Memang main sukka-suka..dipenuhi gelak ketawa. Tetapi..dalam suka-suka itu ada juga tujuan disebaliknya. Iaitu mengeratkan lagi hubungan sesama staff, dapat menghilangkan stress bekerja ..dan memenuhi SKT bila hujung tahun. Walaupun hanya sukan dalaman..namun..setiap pemenang pasti akan mendapat hadiah. Ada satu lagi acara , iaitu Dart..kena tunggu semua peserta ada..baru dapat lawan.Jom..kita training Dart dulu.


Monday, December 12, 2011

The Last Juror


Juri terakhir.. bersungguh-sungguh aku membacanya. Bagaikan sebuah kisah benar sedang ditayangkan dihadapanku . Sungguh menarik dan nyata. Penulis memulakan kisah ini dari mata seorang pemilik akhbar.
Adakalanya Willie Traynor , pemilik akhbar The Ford Country Times berasa bersalah menulis kisah seorang wanita yg telah kematian suami, dirogol dan dibunuh di hadapan dua anak kecilnya. Seolah-olah dia sengaja mensensasikan kisah tersebut bagi mendapatkan keuntungan berlipat ganda dari edaran akhbarnya. Namun , di dalam hati Willie dia sebenarnya inginkan si pembunuh yang berketurunan Padgid tersebut dihukum dengan hukuman setimpal. Keluarga Padgid amat dikenali di kawasan tersebut kerana keangkuhan dan kekayaan yang mereka miliki. Kekayaan mereka bertambah dari tahun ke tahun hasil jualan balak dan dadah. Sehinggakan mereka mampu membeli sesiapa sahaja termasuk hakim dan juri. Namun keadaan menjadi sedikit sukar kepada keluarga Padgid apabila Willie telah berjaya membuka mata ramai pihak melalui penulisannya.
Namun begitu..hukuman penjara seumur hidup yg dikenakan keatas Danny Padgitt bukanlah keputusan yg dipersetujui semua org. Ini kerana Danny tetap bebas walaupun tinggal di penjara, dan dia juga diberikan bilik yg lengkap segalanya. Masalah semakin berat apabila seorang demi seorang Juri yg menghakimi kes Danny mati dibunuh. Penduduk pekan itu menjadi gempar..terutama apabila Danny pernah mengugut untuk membunuh semua Juri yg terlibat apabila dia bebas kelak.
pelbagai komflik dan peristiwa yang berlaku sehingga akhirnya Danny sendiri dibunuh oleh seorang bekas peguam yang mengalami tekanan perasaan kerana Danny sebenarnya telah membunuh teman wanitanya..Dialah si Juri terakhir yang telah menjatuhkan hukuman mati ke atas Danny dengan caranya sendiri.. Kematian Danny benar-benar menenangkan hati semua pihak.

Friday, December 9, 2011

hADIAH bIRTHDAY dari DRYPERS





Dua hari lepas aku dapat kiriman dari Drypers lagi. Tapi terasa pelik pula sebab bungkusannya kecil.Selalunya kalau kiriman dari Drypers..mesti tebal punya. Sebab isinya adalah pampers. Bila aku buka dan cek..rupanya sebuah buku comel untuk Firas bersempena hari lahirnya yang pertama. Ok..sebuah buku yang cukup comel dan bewarna - warni. Si kecil pasti suka kerana warnanya yg cukup terang dan ada plastik bersinar gitu. Pendek kata..terima kasih kepada Drypers di atas hadiah comel ini.


Thursday, December 8, 2011

dEMAM cAMPAK pulakkkk



Sian Firas..baru 2 minggu lepas kena demam panas. Kemarin kena campak pula. Jadi semalam susahla Firas nak tidur. Semoga harini semakin berkurangan gatalnya. Cepat sembuh ya Firas sayang.

Wednesday, December 7, 2011

Penunggu Pintu Rumah - Si setan Dasim

Pagi tadi , dalam perjalanan ke pejabat..aku mendapat sarapan jiwa dari Dato' Dr Fadzillah Kamsah. Seorang pemanggil ke radio Sinar memaklumkan masalahnya yang cepat marah apabila melihat anak-anak. Sedangkan anak-anaknya baru berumur 8 dan 6 tahun. Yang menjadi masalahnya..dia sendiri pun tak tahu, atas sebab apa dia cepat sangat naik angin kepada anak-anak kecil itu.
Dato' banyak memberi pesan dan kaedahnya..salah satunya adalah cuba elakkan diri dari dihasuti oleh si iblis yg bernama Dasim. Dasim ini kejanya hanya untuk membuatkan suami isteri bertengkar . Membuatkan suasana rumah tangga menjadi panas. Ada sahaja yang akan menimbulkan kemarahan suami isteri serta anak-anak.
Jadi kawan-kawan..setiap kali kita balik rumah..sebelum masuk rumah..bacalah bismillah sebanyak 3 kali kat depan pintu rumah bagi salam, dan langkah dengan kaki kanan masuk kedalam rumah. Supaya dengan ini..kita dapat mengelakkan diri dari terhasut dengan bisikan si dasim jahanam itu. Ceriakan jiwa kita..senyum ketika melangkah masuk kerumah. Insyaallah..kita berusaha untuk berbuat sesuatu yg baik..pasti Allah akan membantu usaha kita.

Tuesday, December 6, 2011

The Broker

Si Broker

Joel Backman..pada mulanya seorang lelaki yang angkuh. Bangga dengan kekuasaan yg dimilikinya. Tetapi tiba-tiba semua itu hilang apabila dia menjadi tamak dengan cuba menjual sebuah program yang mampu berinteraksi dengan satelit yang paling canggih.Program
( software ) tersebut dibangunkan oleh 3 pemuda pakistan yang amat pintar dan diberi nama JAM. Namun..apabila pemuda-pemuda tersebut cuba menjual JAM kepada negara yg menawarkan harga tertinggi..ianya membawa padah kepada mereka. Seorang demi seorang dibunuh. Manakala Joel Backman pula dilantik sebagai peguam mereka bertindak menyembunyikan JAM sehingga dia diburu oleh 5 negara. Ataranya ialah Rusia & China. Masing-masing cuba mendapatkan program tersebut demi keselamatan atau kekuasaan negara mereka.
Bagi mengelakkan dia dibunuh..Joel Backman telah memilih untuk tinggal di dalam penjara apabila dia telah disabitkan bersalah untuk kes-kes besar negara mereka. Namun, tanpa disangaka.. dia telah diberikan pengampunan penuh dan dihantar ke Itali. Di sana dia telah menyamar menjadi org lain. pada mulanya dia tidak faham tujuan sebenar kebebasan yg diberikan itu. Namun lama kelamaan..Joel atau Marco akhirnya faham..bahawa dia sebenarnya dijadikan umpan. Akhirnya Joel berjaya juga kembali ke negaranya & menyerahkan JAM kepada pihak yang berhak. Namun perjalanan pulangnya tidak semudah yang disangka.
Bagi aku..buku ini harus dibaca oleh pengemar-pengemar novel thriller.. Sungguh mendebarkan dan penuh dengan keasyikan apabila kecantikan Itali berjaya ditonjolkan oleh penulis.

Friday, December 2, 2011

Hadiah Kawen 8 tahun lalu



Tu diaaa...dah hampir genap 8 tahun usia hadiah-hadiah ni. Hadiah - hadiah ni aku terima masa kawen dulu..tetapi..disebabkan aku ni takda rumah sendiri..semuanya masih tersimpan elok di dalam kotak. Hadiah ni suami aku sumbat kat dalam stor rumah mertua aku, dan aku memang dah hampir lupa tentang hadiah-hadiah ni..tetapi ditemui oleh mak mertua aku. Menurut kata mertua aku..masih ada satu kotak besar lagi hadiah yang belum aku cek. Seingat aku dulu..aku terima 4 biji rice cooker dan 1 biji periuk untuk menggoreng. Set pinggan mangkuk yang aku gunakan sekarang ( aku belum beli set baru..semua set hadiah perkahwinan dulu ) dan set gelas yang baru ditemui ni . Jadi ..aku masih berteka teki..apa lagi yang masih ada kat dalam kotak besar di dlm stor tu. Nanti bebila Free..kami wajib punggah tengok.. Jadi..setelah aku bilang gelas ni..hampir 60 biji ..semua masih cantik dan elok. Lepas untuk digunakan jika ada kenduri kecil-kecilan nih.

Wednesday, November 30, 2011

Chilled cheese cake - versi mudah

Chilled Cheese kek yang mudah dan simple.. sesapa pun buleh buat

Sabtu , Ahad & Isnin minggu lepas adalah hari cuti..hoyeeyyy..jadi..aku pun mula merangka. Apa yang aku nak buat..yang boleh dimakan dan diletak kan kat dalam peti sejuk. Maknanya bila anak dan suami aku buka peti tu..ada isi yang diorang boleh ambil dan makan. Dan yang lebih penting..aku sendiri dapat makan.. Fikir punya fikir..aku teringin nak makan cheese kek..tetapi kali ini aku tak nak dibakar. Maka.. terjumpalah menu ini..mudah dan simple. Jom kita syere..

1 ¼ cwn biskut hancur ( tuk base )

¼ cwn gula

¼ cwn pelanta cair

# campur semua bahan di atas dan gaul sehingga sebati.

1 kotak whipping cream

# Pukul sehingga kembang

1 kotak cream cheese

1 sudu esen vanilla

1 cwn gula icing

Pukul sehingga kembang’

Campur ½ peket agar – agar yg dimasak dgn ½ cwn air

Pukul sehingga kembang.

# campur adunan whipping cream . gaul sehingga sebati , letak dlm bekas base tadi.

Sejukkan 4-5 jam..sedia di makan.

Kalau tak nak letak agar-agar pun boleh..aku letak supaya cheese lebih cantik jadinya. Selepas ni aku mungkin nak try letak gelatin pula.. tak nak letak agar- agar.

Tuesday, November 29, 2011

Aset Terbaru

Ok..minggu lepas aku dapat benda nih. Aku beli online ja..sekali angkut..3 buah terus.. Aku oder hari khamis pagi..jadi aku bayangkan minggu depan seterusnya baru aku akan dapat. Tup -tup..tengah hari jumaat aku dah dapat. Wahh...ini sudah bagus. Tak sabar rasanya aku nak habiskan semua buku - buku ni .
Jadi.. 3 hari cuti ... dapatla aku curi-curi membaca. Antara masa kesukaan aku ialah dapat membaca novel dengan aman dan tenang. Jadi.. aku akan pastikan semua kerja rumah dibereskan.. aku akan tidurkan si kecil..maka..bermulalah masa keemasan aku. Sediakan kopi kegemaran 1 mug , lepak kat tempat kesukaan aku dan mulalah membaca..amannya dunia. Masa ni suami dan anak sulung aku pun tak akan ganggu..masing-masing akan buat hal tersendiri. Untuk seketika..aku benar-benar memiliki masa emas ku. Masa lainnya, aku akan curi-curi membaca kat pejabat. Bila ada masa terluang, pasti akan aku penuhi dengan mengadap novel yg berjaya mencuri perhatian. Jom..teruskan membaca.


Thursday, November 24, 2011

Tentang DHIA

Ok..ini drama yang tengah fames sekarang ni. Aku pun tak terlepas mengikutinya. Kalau tak sempat tengok kat TV..aku tengok kat tonton. com . Aku bukan nak ulas kisah cerita ni..tetapi..apa yang terjadi apabila anak teruna aku yang berusia 7 tahun tengok drama ni. Soalan yang dia bagi kepada aku membuatkan aku terdiam dan tak terjawab. Ini lebih kurang dialognya.. Ketika ini drama Tentang Dhia sedang bersiaran.

DANISH : Ibu..perempuan tu jahatkan ? ( ketika ini gambar watak mellin sedang dipaparkan )

IBU : Aha..betul la. Awat Danish ?

DANISH : Dia mengandung kan ? ( merujuk kepada Mellin )

IBU : Aha, dia mengandung .

DANISH : Ibu, macam mana abah tau Danish ni anak abah ?

IBU : Iyala..dah ibu kan kawen dengan abah..tentula Danish anak abah . ( aikk..pelik )

DANISH : Tapi Ibu..perempuan tu ( mellin ).. dia kawen dengan orang lain..tetapi mengandung
anak orang lain , pasaipa ?

IBU : Haaaa...? ( berkerut-kerut muka aku nak bagi jawapan..tetapi..aku tak tahu..apa
jawapan yang sesuai ) .

Jadi..sebagai penyelamat keadaan, aku terus tukar topik. Soalan Danish aku biarkan tergantung tanpa jawapan. Aku tak tahu apa yang harus aku jawab. Rupanya anak ibu dah mula memahami dan memikirkan setiap kejadian dan keadaan .

Wednesday, November 23, 2011

Persediaan BanJIRR ??? ..eh..aku kurang fahammm..

Ini memang aku tak paham... kurang faham sebenarnya. Kenapa cuti kami kena beku pula ? Adehhh..tak boleh la nak amik cuti..entah sampai bila pembekuan ni akan berlanjutan. Pembekuan cuti ni disebabkan persediaan banjir..jadi..kalau banjir juga..takan nak mai ofice kut. Agak-agakla..bangunan kami ni dahla dalam kawasan banjir..asal hujan lebat..banjir..bangunan ni akan jadi pulau. Jalan disekeliling pasti dipenuhi air. Takda jalan nak masuk dan keluar dari sini..naik sampan boleh la..
Dua tiga harini hujan memang turun..cuaca pun suram ja. Tu pasal mood aku pun mendung ja..rasa cam nak ikut lagu Bruno Mars ..lazy song...lepak kat depan tv ngn anak-anak..layan karenah diorg ja. Sian Danish..asyik tanya aku bila nak cuti macam dia..
Semoga kali ini tiada banjir lagi .Kesian tengok petani..sekarang musim anak-anak padi sedang membesar..semua hijau..macam karpet. Cukup indah..kalau kena banjir..semua akan tenggelam dan petani akan menangis lagi. Tetapi ini semua kuasa Allah.. pasti ada sebab setiap sesuatu terjadi. Lindungilah kami dari segala marabahaya ya Allah..amin..

Thursday, November 17, 2011

Puding Pelangi



Puding Pelangi ni aku buat semasa majlis kat rumah haritu. Mudah dibuat dan enak rasanya ..

Bahan :


· 20gm agar bertali @ sepeket agar2 serbuk

· 6 cawan air

· gula pasir - ikut manis @ 200gram

· 1 tin susu cair

· 7 keping roti

· 1 biji telur

· 3 jenis pewarna

· 1 sudu teh esen vanila

Cara membuatnya :


1. Roti ,susu cair dan telur disatukan, apabila roti kembang, blender hingga halus.

2. Agar - agar direndam sekejap kemudian toskan, satukan agar - agar dengan 6 cawan air dan masak hingga agar - agar hancur dan tapis. Masukkan semula kedalam periuk.

3. Masukkan gula ikut manis sendiri, apabila gula sebati masukkan bahan - bahan yang diblender tadi. Kacau sekejap dengan api perlahan hingga mendidih sikit dan terus tutup api.

4. Bahagikan ke-3 bahagian dengan tiap2 bahagian dibahagi sama banyak dan masukkan warna tiap2 bahagian tu dan kacau rata.

5. Tuang 1 warna ditengah loyang hingga habis ( sekali tuang habis 1 warna ) dan diikuti dengan warna lain juga ditengah loyang, tak payah tunggu keras.

6. Sejukkan sebelum dipotong.


makan sejuk-sejuk...nikmatnya. Rasa macam makan kek pun ada juga

Monday, November 14, 2011

Terima kasih kepada dia.... yg tidak aku kenali..


Harapan aku petang jumaat lepas..apabila sampai di umah mak, kami akan disambut dengan senyuman lebar Firas..tetapi rupanya tidak. Dalam pukul 5 ptg mcm tu..mak aku dah call ke pjbt, cakap demam Firas semakain teruk. Jadi..apabila en suami sampai sekitar jam 5.30 petang..kami terus memecut pulang. Tetapi rasa lambat pula..jem kat dalam pekan Kgr tu.Rasa macam salah ambik jalan pula. Sampai di umah mak aku..sekitar jam 6.00 petang. Firas kelihatan letih kat atas pangkuan mak .. Bila rasa badannya..memang amat panas. Mak nak kami terus bawa dia ke klinik.. Kami pun tak cakap pjg..aku & Haffiz terus ambil Firas dan ambil apa yg patut untuk di bawa. Kat dalam kereta..dia lali ja..merengek apabila aku mengubah kedudukannya..Puas juga kami berfikir..nak bawa ke klinik mana petang-petang macam tu. Kebanyakan klinik tutup jam 7 mlm. Klinik kat Spg 4 pun dah tutup..jadi kami buat keputusan nak cari sekitar kangar..Klinik yg biasa Firas pi pun dah tutup. Aku terfikir..kalau semua tutup..aku sedia nak bawa Firas ke Hospital Kgr. Alhamdulillah..sebuah klinik masih dibuka..klinik Tan & Lee kat dlm pekan Kgr. Masa operasinya dari jam 5.00 ptg sehingga 9.00 mlm. Kami mendapat giliran yg ke 6/7. Dalam tempoh masa tu..Firas memang merengek..aku pun tak tahu nak pujuk macam mana. Seolah - olah semua bahagian badannya sakit. Pegang sikit pun nagis..
Aku asyik mengira org yg keluar masuk ke bilik doktor..apabila sampai giliran pesakit yg keenam, mungkin..dia masuk kejap dan terus keluar..rupanya dia bagitahu nak benarkan kami masuk dulu. Dia sedia masuk selepas kami. Alhamdulillah..syukur sangat..aku cuma mampu ucap terima kasih kepada wanita tersebut. Mungkin dia tak sampai hati tengok Firas macam tu.. Walaupun hanya selang seorang..tetapi..amat besar maknanya kepada kami. Semoga wanita tersebut sentiasa diberkati oleh Allah dan dipermudahkan segala urusan buatnya. Hanya doa ini yg mampu aku berikan kepadanya sebagai ucapan terima kasih tidak terhingga dari kami.
Apabila doktor cek suhu badan Firas..doktor terus minta ambil ubat sumbat melauli punggung. Suhu Firas 39 darjah..terlalu panas untuk kanak-kanak sekecil dia. Suhu badan harus diturunkan dengan segera. Selepas doktor masukkan ubat melalui punggung..dia ambil tuala lembab pula..seluruh badan firas dilapnya. Masa tu..Firas memang menagis meraung-raung. Katanya ubat sumbat itu akan bertindak balas dlm masa lebih kurang 15 minit..Selepas beberapa kali dia mengelap badan Firas, kami pun keluar menunggu ubat. Dalam masa tu Firas dah diam dari nangis..aku dapat rasakan suhu badannya semakin ok.. Semasa nak ambil ubat ..kerani ubat tu cakap jgn balik lagi..doktor nak cek Firas sekali lagi. Selepas seketika..kami masuk sekali lagi..doktor dapati suhu badannya memang dah turun..Pesan doktor pada aku..lap badannya selalu..agar suhu tak naik lagi.
Hari ini ..selepas 4 hari Firas demam..dia dah sihat kembali. Tetapi ...punyala manja...kat sapa pun dia tak nak. Nak aku ja..dekat abah pun tak nak..sebab abah selalu paksa Firas minum ubat.. Semoga Firas terus sembuh..selama dia demam..umah aku dah macam tongkang pecah...kemas mana yg sempat..cuci baju pg..tengah hari baru dapat sidai kat ampaian..semuanya gara-gara Firas..kalau nak suh en suami yg sidaikan...ermm..tak payah..buat semua baju kedut sejuta ja.
Dan kepada dia yg aku tidak kenali..terima kasih banyak -banyak..semoga dia sentiasa diberkati dan dirahmati oleh Allah. Terima kasih.

Friday, November 11, 2011

10.11.10 - 10.11.11

Hari pertama dilahirkan
Gambar Pada 10.11.11 - 1 tahun

Setahun telah berlalu. Kini usia Firas genap 1 tahun. Masih terbayang suasana ketika melahirkannya . Alhamdulillah..sepanjang tempoh ini , Firas seorang anak yang baik. Mudah dijaga dan diberikan kesihatan yang baik. Tetapi pagi kemarin..genap setahun usianya, tiba-tiba sahaja diserang demam. Jadi, kenalah aku mengambil cuti kecemasan. Tak sampai hati nak tinggal pula. Pagi tadi nampaknya dia semakin ok..aku harap bila aku pulang petang ni, dia akan menyambut kami seperti biasa. Dengan senyuman lebarnya dan merayu agar kami segera mendukungnya .
Sekarang Firas dah semakin pandai meniru perbuatan kami.. dia tengok ja apa yg kami buat..lepastu pasti dia akan cuba meniru. Agak cekap memanjat walaupun dia belum boleh berjalan. Sedang aktif belajar meniti..terkedek-kedek cuba mengimbangkan diri dari terjatuh. Semoga adik Firas terus membesar dengan baik , menjadik anak yg soleh dan adik yg terbaik buat abg Danish. Ibu sayang anak-anak ibu..

Wednesday, November 9, 2011

Alhamdulillah..

Ruang tamu Utama


Ruang tamu ke-2


Semasa Proses ubah suai

Alhamdulillah..sabtu lepas, majlis ringkas kat umah aku berlangsung dengan lancar. Kami buat kecil-kecilan ja. Ayah aku sponsor ayam 10 ekor untuk dibuat gulai lemak siam ( paling laku). Dan ikan besar untuk dibuat gulai..(menu paling awal habis ) Mertua aku pula sponsor ikan gelama kering..untuk goreng..Kami sebagai tuan rumah sediakan Tulang lembu RM200.00 untuk dibuat sup dan 5KG daging tuk tambahan dalam sup tu. Menu lain adalam ulam-ulaman , sambal belacan dan kueh - mueh .
Perasaan menjadi tuan rumah memang takleh nak cakap. Maklumla..pertama kali bagi kami nak handle majlis ni. Syukur sangat kami mendapat bantuan dari keluarga aku dan keluarga mertua. Mak - mak sedara aku pun banyak membantu. Kakak ipar aku pula menjadi tukang masak nasi. Majlis berlangsung sekitar jam 12.30 tengah hari..jadi apabila tetamu mula datang..aku dah mula gabra macam mana nak layan. Kena la jengah -jengah muka ke luar..dan kalau nampak yg malu-malu tu..aku ikut temankan sampai ke meja hidangan..Berkeliaran lah aku di sekitar meja makan...tegur apa yg patut dan minta tetamu tambah lagi. En suami pula sibuk clearkan meja makan dan cuci apa yg patut. Adik -adik lelaki aku & adik ipar pula semua aku ikat kontrak cuci pinggan. Manakala adik pompuan ( wani ja kot..siti & sepupu asyik jamu mata ja )...bahagian bancuh air dan lap pinggan..mak - mak sedara aku..memang melekat kat dapur..tolong apa yg patut. Semasa tetamu tengah ramai..aku dah kecut perut..alamak..cukup tak lauk ni. Sempat lagi aku risik dari mak aku yg jaga bahagian lauk nih..mak aku cakap..ok lagi..mak dah simpan untuk kecemasan. Haa..lega hati aku dengar.. Tengah hari tu juga..sedang aku layan geng ofis tetiba kami dikejutkan dengan bunyi yg agak kuat kat depan rumah...Semua tetamu terkejut dan sesetengahnya berlari ke arah jalan raya. Rupanya kemalangan sesama motor. Tetamu aku nak membelok ke rumah aku..tetapi dilanggar oleh motor lain dari arah belakang. Tetamu tu pula merangkap tok sedara aku..luka banyak juga..siap pengsan kat situ. Memang riuh jadinya. Pemandu motor satu lagu cuma cedera kecik di kaki ja..sebanya mereka tak jatuh terus. Mereka adalah pasangan kekasih yg nak menuju ke tepi pantai.. Alhamdulillah..selepas seketika.. keadaan kembali tenang..kami pun jemput pasangan kekasih yg eksiden tadi makan sekali. Kesian pula nak biar mereka menunggu kat tengah panas. motor diorg memang takleh gerak. Jadi terpaksalah si lelaki tadi menghubungi keluarganya di Pokok Sena kedah agar datang mengambil mereka... Dalam sekitar pukul 5 / 6 ptg macam tu baru keluarganya sampai.. Siap la pasangan kekasih ni dengar ceramah free dari bapak si lelaki.. Pasti keluarganya malu pada kami..jadi..dia terus ja fire kat situ. Kami yg dengar pun terasa malu. Awek pompuan tu jgn cakapla..dah nak nagis aku tengok. Rupanya pasangan kekasih ni hanya ada lesen L . kalau kami buat kes memang diorg akan kena la..dan satu lagi family dia bersyukur sebab kami tak pukul anak mereka ( Ya Allah..tak terniat di hati kami nak buat macam tu ..siap jemput makan lagi adala ). Tetamu terakhir kami pada hari itu ialah tok-tok sedara aku iaitu sekitar jam 8.30 malam. Mereka memang dah bagitahu awal nak datang lewat..sebanya mereka berpuasa. Ada yang bertanya kepada aku..mengapa mesti buat sehari sebelum Hari raya Korban..sebabnya..masa ni ja adik-adik aku dapat berkumpul semua.. Diaorg bertolak balik dari Johor dan UPM pada malam jumaat dan sampai kat perlis pada pagi sabtu..terus mereka ke rumah aku. Hari ahad pula..hari raya korban..dan pada hari isnin..wani bertolak balik ke UPM sebab hari selasa dah ada kuliah..begitu juga Hamid..bertolak balik ke kulim..kuliah mula hari selasa juga. Tinggal adik aku yg Johor ja..akan bertolak malam nih. Sebab ke dua..majlis ni juga adalah majlis kesyukuran untuk Ayah , Mawi dan Firas bersempena hari lahir mereka.. Jadi..tuan birthday mestilah kena ada bersama..baru best. Apapun..aku bersyukur sesangat di atas bantuan semua dan kehadiran sedara mara beserta sahabat. Insyaallah..ada rezeki..boleh buat lagi..

Friday, November 4, 2011

Adik dah nak dapat lesen nih..

ok..jalan depan nampak clear
ok..cuaca pun cerahh..
cek cermin pandang belakang..takda kucing melintas..
ok..adik dah sedia nak memandu..

Kalau abah tinggalkan tempat duduk ni kejap, pasti Firas sedia mengantikan abah. Dia memang tak boleh tengok tempat duduk pemandu nih kosong..harus diisi. Jadi..bila dah pegang stereng..adik amat-amatlah gembira.Siap ada bunyi enjin lagi..walaupun sebenarnya bungi enjin keta abah lagi berganda bunyinya.

Thursday, October 27, 2011

Roti Sosej & Roti Krim Cheese


Roti Krim Cheese

Roti Sosej

Inti krim cheese..yummy..

Cubaan seterusnya..masih menggunakan menu yang sama..iaitu roti manis...cuma kali ini aku pelbagaikan dengan meletak sosej dan inti krim cheese.
Apabila dah ada inti..secara tak langsung..kelazatan roti nih semakin bertambah.Tambahan pula kalau dimakan semasa masih
panas-panas gitu.
Alhamdulillah...keluar ja dari oven..laju ja masuk mulut.
Harinih ada sikit aku bawa untuk geng ofis..tapi tak banyak..cuma rezeki jiran-jiran sebelah meja ja..Kalau ada rezeki nanti kita buat lain.


Tuesday, October 25, 2011

TIRAMISU



SEDAPP...itula pandangan pertama aku apabila kali pertama merasanya. Aku beli dari sedara yang memang aktif dalam kes buat-buat kek dan jual menjual kek nih. Blog dia kat sini masuk le tengok..memang menggoda gila. Aku kan penggemar setia cheese. Apa sahaja yang ada campuran cheese, pasti aku tak akan lepaskan peluang untuk merasanya. Jadi..seperti biasa..apabila aku dah suka..pasti aku akan mencari bahannya. Aku kena buat sendiri ... jadi..aku boleh makan dengan banyak gila. Yang bestnya juga..suami aku pun suka..jadi..dia pun mendorong suh aku cari menu.Setelah aku puas menggodek kat internet nih..akhirnya jumpa juga cara nak buatnya.. Aku tak pastilah samada sedara aku asu ija guna menu yg macam mana. Yang pasti dia buat memang sedap.. Jadi...meh tengok menu Tiramisu versi aku...

BAHAN A

250 gm krim cheese ( boleh guna tatura @ philidepia )

3 sudu besar gula ( ok la ni...tak manis sgat )


Pukul bahan di atas sehingga kembang..

3 biji telur ayam ( ambil kuning sahaja )

3 sudu besar gula


Campur telur ayam dan gula..kemudian masak secara double boiler. Semasa masak..pastikan kacau selalu sehingga warna kuningnya kelihatan agak pudar. Kalau tak kacau..nanti dia akan bertukar menjadi telur hancur.
Apabila telur dah masak..cepat-cepat campur kedalam krim cheese yg telah diputar sehingga kembang tadi. Campurkan 2-3 sudu kecil nescafe pekat. Adun sehingga semua sebati. Dah sebati..letak kat tepi kejap..kita nak buat adunan lain pula.

BAHAN B

Pukul 1 kotak setengah Whipping cream dan 1sudu besar gula sehingga kembang key. Jika kita tuang whiping krim tu..takan ada yg tertumpah dari bekas adunan. Setelah pasti kembang..tuang ke dalam bekas krim cheese yg dah kembang tadi. Cuma kaup balik ja..takyah guna mixer.Tapi..pastikan semua bersatu la..

Cara Menyusunnya..

Ok..Tuang Bancuhan nescafe di dalam bekas yang kita boleh celupkan roti Ladys Finger. Celupkan kejap ja..secara membalik - balikkannya. Lepastu susun ja lam bekas yg kita nak.Boleh susun rapat-rapat atau dijarak jarakkan..dah cantik susun.. masukkan krim yg kita dah siap adun tadi. Sapu rata..kalau nak letak krim tebal pun boleh.Ikut suka hati la...Dah rata..tabur serbuk koko..Lepastu , ulang sekali lagi menyusun roti ladys fingers tu dan tuang krim sekali lagi..dan taburla serbuk koko lagi sekali...dah siap..masuk lam peti sejuk semalaman. Makan ketika sejuk...amat-amat sedap. Tak sedar boleh habis 1 tuppawere..( eja cam nih ka ) trylah..bagi penggemar cheese...pasti tak nyesal.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...