Tuesday, December 6, 2011

The Broker

Si Broker

Joel Backman..pada mulanya seorang lelaki yang angkuh. Bangga dengan kekuasaan yg dimilikinya. Tetapi tiba-tiba semua itu hilang apabila dia menjadi tamak dengan cuba menjual sebuah program yang mampu berinteraksi dengan satelit yang paling canggih.Program
( software ) tersebut dibangunkan oleh 3 pemuda pakistan yang amat pintar dan diberi nama JAM. Namun..apabila pemuda-pemuda tersebut cuba menjual JAM kepada negara yg menawarkan harga tertinggi..ianya membawa padah kepada mereka. Seorang demi seorang dibunuh. Manakala Joel Backman pula dilantik sebagai peguam mereka bertindak menyembunyikan JAM sehingga dia diburu oleh 5 negara. Ataranya ialah Rusia & China. Masing-masing cuba mendapatkan program tersebut demi keselamatan atau kekuasaan negara mereka.
Bagi mengelakkan dia dibunuh..Joel Backman telah memilih untuk tinggal di dalam penjara apabila dia telah disabitkan bersalah untuk kes-kes besar negara mereka. Namun, tanpa disangaka.. dia telah diberikan pengampunan penuh dan dihantar ke Itali. Di sana dia telah menyamar menjadi org lain. pada mulanya dia tidak faham tujuan sebenar kebebasan yg diberikan itu. Namun lama kelamaan..Joel atau Marco akhirnya faham..bahawa dia sebenarnya dijadikan umpan. Akhirnya Joel berjaya juga kembali ke negaranya & menyerahkan JAM kepada pihak yang berhak. Namun perjalanan pulangnya tidak semudah yang disangka.
Bagi aku..buku ini harus dibaca oleh pengemar-pengemar novel thriller.. Sungguh mendebarkan dan penuh dengan keasyikan apabila kecantikan Itali berjaya ditonjolkan oleh penulis.

No comments:

Nufnang