Wednesday, November 21, 2018

DESAKU MBI KULIM KEDAH


Assalamualaikum......

12 November 2018, akhirnya aku kembali untuk berada di sini.. blog yang aku tinggalkan sepi.. semua ni gara gara KIK (  Kumpulan Inovasi dan Kreatif  ) pergh..lap peluh di dai sat.. letih.. akak letih. Bemula dari kursus KIK sampaila ke hari konvensyen KIK di Bangi.. hari hari aku stress.. Kerja wajib di pejabat..kena buat..pastu bab projek KIK pun harus di teruskan. Dari bulan Ogos sehingga ke hari perbentangan pada 30 Oktober, tiada yang tenang di dalam jadual harian aku. Apabila habisnya sesi VIVA di atas pentas..juri dah ucap terima kasih, aku dapat rasakan..warna warna kehidupan yang indah telah kembali di dalam hidup ku.. hahahaha... Alhamdulillah.. walaupun hanya saguhati.. itulah hasil usaha kami.. pertama kali menyerttai pertandingan KIK. Ilmu yang diperolehi.. akan di gunakan di masa hadapan Insyaallah...

Jadi.. jom kita kembali mewarnai  kehidupan yang masih di izinkan oleh Allah ini dengan penuh rasa kesyukuran..

19 Ogos 2018, kami anak beranak menuju ke Kulim.. sebab hantar mak mertua aku ke rumah kakak ipar. Diorang planing nak sambut hari raya korban di atas Cameron Highland. Selepas tinggalkan mertua, kami menuju ke Desaku MBI. Bila saja aku nampak pintu gerbang nak masuk ke sini... waaa...kagumnya dalam hati. Sebab aku rasa aku dah pergi ke suatu bandar yang lain.Kawasan yang sangat luas, ada perumahan mewah dan sederhana, homestay yang comel comel, taman yang  cantik. Hiasan taman adalah mengikut tema, juga turut diselitkan dengan hiasan watak filem dan animasi. Aku datang sebelah siang, kalau sebelah malam.. dapat tengok cahaya lampu..cantikkkk... hiasan bangunan di dalam kawasan ni pun sangatla menarik. Jom layan gambar.. petang-petang cam gini...otak aku malas nak proses ayat panjang-panjang.


Kengkawan.. gambar ni pun aku tak edit.. layankan jela yer.. jiwa akak baru kembali tenang.. jadi tak nak serabutkan dengan yang baru... hahaha.. dasar baloq liat ( pemalas ) kata org Perlih.
Macam nak golek-golek atas rumput tu..sambil dengar lagu hindustan.
Agak- agak..kalau terjatuh kat atas pokok kaktus tu..kena masuk sepital tak ? 



Masuk ke taman ni semua tak perlu tiket key.. percuma sahaja..



Ni antara bangunan yang terdapat di Desaku MBI. Memang menarik.. 
Tropical Rainforest Museum. Aku tak masuk pun ke dalam ni.

World Of Dragon 
Memula kami anak beranak tertanya-tanya.. apa maksudnya ? Dragon apa yg ada kat sini ?
Suami aku drive lagi ke depan, baru nampak pintu masuk ni... World Of Dragon Museum.Nampak gambar ikan.. ooo..baru faham. Kaum  Cina kan suka memelihara ikan Kelisa ni.. Memang mahal.. Tiket nak masuk pun boleh tahan.. Dewasa RM 30.00 dan kanak-kanak RM 15.00. 

Posing dulu sebelum masuk..

Ikan apa ni ? aku panggil Ikan buaya Putih.. kekeke.. 

Ikan pari kat sini memang comel comel. semua polka dot. Menjeling tajam nampak cik Pari... 

Cantik kan.. Ni Kelisa Emas. Harga setiap ekor amat la mahal. Semasa aku datang sini.. sesaja aku tanya pekerja yg ikut korang jalan sekali.. berapa harga ikan yang paling mahal dan ada di dalam bilik pameran tersebut ? Jawapannya adalah ikan Kelisa Putih.. keseluruhan badannya bewarna putih..macam mutiara .. mencecah RM 250,000.00 . Waaa.. aku boleh beli sebuah rumah. Ok..akak tak mampu.

Encik Pari Polka Dot .. Hensem sungguh awak yer..

Suasan di dalam ruangan pameran
Ikan -ikan yang akak mampu pandang jer.. Anak -anak ikan kelisa juga ada di jual di sini..  Saiz lebih kurang besar ibu jari ( jari aku key ) RM2500.00 adoila.. semua ribu-ribu. Akuarium pun ada di jual. 


Rumah Nyonya. . Jemput masuk..Nyonya ada di belakang ya..
Pusat Hiburan.. aku kagum pada hiasan bangunan. Aku tak suruh korang masuk situ..
Pejabat Sheriff

Bank Sherif pun ada. Aku dah cek..akaun aku tak wujud kat bank tu .. 

Banyak bangunan menarik kat dalam ni. Ada binaan naga yang panjang, ada stesen bas , dan ada lagi bahagian yang belum di buka sepenuhnya. Jadi.. cuti dah tak lama.. bawa anak korang ronda ronda di sini. Kalau sebelah malam.. lagi best rasanya.. tak panas dan ada banyak lampu.

Maka berkahirlah laporan dari Desaku MBI yang bukan milikku....


No comments:

Nufnang