Wednesday, November 30, 2011

Chilled cheese cake - versi mudah

Chilled Cheese kek yang mudah dan simple.. sesapa pun buleh buat

Sabtu , Ahad & Isnin minggu lepas adalah hari cuti..hoyeeyyy..jadi..aku pun mula merangka. Apa yang aku nak buat..yang boleh dimakan dan diletak kan kat dalam peti sejuk. Maknanya bila anak dan suami aku buka peti tu..ada isi yang diorang boleh ambil dan makan. Dan yang lebih penting..aku sendiri dapat makan.. Fikir punya fikir..aku teringin nak makan cheese kek..tetapi kali ini aku tak nak dibakar. Maka.. terjumpalah menu ini..mudah dan simple. Jom kita syere..

1 ¼ cwn biskut hancur ( tuk base )

¼ cwn gula

¼ cwn pelanta cair

# campur semua bahan di atas dan gaul sehingga sebati.

1 kotak whipping cream

# Pukul sehingga kembang

1 kotak cream cheese

1 sudu esen vanilla

1 cwn gula icing

Pukul sehingga kembang’

Campur ½ peket agar – agar yg dimasak dgn ½ cwn air

Pukul sehingga kembang.

# campur adunan whipping cream . gaul sehingga sebati , letak dlm bekas base tadi.

Sejukkan 4-5 jam..sedia di makan.

Kalau tak nak letak agar-agar pun boleh..aku letak supaya cheese lebih cantik jadinya. Selepas ni aku mungkin nak try letak gelatin pula.. tak nak letak agar- agar.

No comments:

Nufnang