Monday, December 1, 2008

Antu ka nih ??

Rakaman ni aku dapat dari kakak ipar.Sebagai salah seorang kakitangan di pusat Ko-Kurikulum..inilah sebahagian tugasnya.Mengiringi pelajar masuk hutan..atau kemana sahaja yang diperlukan. Dan minggu lepas..beliau bersama beberapa orang kakitangan Pusat Ko telah mengiringi pelajar meredah hutan..dan secara tak sengaja..salah seorang daripada mereka telah dapat merakamkan suatu objek yang bewarna putih dan berambut panjang.. Kata kakak ipar aku..kat situ takda pula batang pokok atau sebagainya yang boleh menyamarkan pandangan.

Rakaman ini adalah sekitar jam 11.00 pagi. Korang tengok ada sesuatu yang bewarna putih dan diam ditempatnya..Imej tu nampak sekejap ja..semasa awal rakaman..tapi 2 kali kelihatan. Entahla apa benda.Aku pun takpasti...

Wednesday, November 26, 2008

RAMLI AWANG MURSHID



Wah !!!..satu kemajuan. Aku tak tahu pula selama nih penulis kegemaran aku akan buat translation novelnya kedalam bahasa inggeris. Kalau nak tahu..Personal Justice ni adalah dari Novel Ramli yang bertajuk ADAM (Aku Darah Anak Malaysia). Baca kat bawah tu sinopsis Adam..




Sinopsis kisah ADAM (AKU DARAH ANAK MALAYSIA)
Hospital New York, Manhattan 9 Oktober 2000 6.00 Pagi
DR. COHEN meletakkan stetoskop ke dada Hilman, mendengar degupan jantung pesakitnya itu. Sejurus Dr. Cohen menggeleng dan mengeluh halus. Degupan jantung Hilman agak pantas melebihi tahap normal. Kemudian Dr. Cohen menyuluh mata Hilman. Anak mata Hilman terangkat ke atas. “Dreaming,” ucap Dr. Cohen sendirian. “Something's wrong, doctor?” tanya pegawai polis yang bertugas, kemudian dia menghampiri Dr. Cohen. Dia yang menggantikan tugas rakan sejawatnya sejak pukul 5.30 pagi tadi kelihatan bimbang. Rakan sejawatnya itu sempat bercerita tentang Hilman yang kerapkali mengamuk dan meronta-ronta seperti diserang histeria. “Nope,” jawab Dr. Cohen selamba.
Namun kedua-duanya memandang ke arah Hilman. Wajah Hilman berserabut tidak terurus. Kelopak mata Hilman kelihatan bergerak-gerak. Hanya Dr. Cohen sahaja yang menyedari perubahan pesakitnya itu. Sedangkan pegawai polis itu hanya melihat tubuh yang terbaring lemah dan lesu, tidak lebih dari itu. “Stand-by... stand-by.” Tiba-tiba Hilman bersuara, sekadar berbisik. Pegawai polis tadi cepat-cepat mencapai cota. Bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan. “Leave him alone!” Dr. Cohen seakan memerintah. Pegawai polis itu akur pada arahan Dr. Cohen. Dia tidak jadi mencabut cota dari sarung yang kemas tersisip di pinggangnya. Tetapi sikap ingin tahunya menyebabkan dia melangkah mendekati Hilman dan mendekatkan cuping telinga ke mulut Hilman. Kelopak matanya terkebil-kebil apabila mendengar Hilman menyebut sesuatu. “He said... stand-by! What the hell is he talking about?” “Nightmares. Just nightmares,” balas Dr. Cohen. “Stand-by...” Hilman berbisik lagi...
Serdang, Selangor September 1981 “STAND-BY!” Arahan itu kedengaran menerusi walkie-talkie. “Jangan lepaskan tembakan sebelum menerima arahan.” Suara ketuanya itu kedengaran lagi. Hilman menggenggam raifal dengan kemas. Senjata itu mempunyai dinding lubang, yang mana larasnya mempunyai alur yang berskru. Peluru akan berpusing ketika tembakan dilepaskan. Dan apabila mengenai kepala atau dada, mangsa tembakan hampir pasti akan menemui maut. Dalam kebanyakan operasi sedemikian, jarang sekali penjenayah dapat terlepas dari bidikan. Kalau terlepas pun kemungkinan besar mereka akan mengalami cedera parah. Kemungkinan untuk hidup selepas itu terlalu tipis. Hilman menutup rapat mata kirinya dan membiarkan mata kanan seiring dengan laras, dihalakan ke pintu hadapan sebuah bank.
Jari telunjuknya bersiap sedia hendak menekan picu. Nafasnya ditahan-tahan agar sasaran tidak melencong apabila melepaskan tembakan nanti. Hilman menunggu arahan lanjut daripada ketuanya. Bila-bila masa sahaja suasana di situ akan menjadi tegang. Suasana akan menjadi hingar bingar dengan bunyi tembakan. Hilman sempat menoleh. Terdapat lebih lima orang anggota penembak tepat yang sedang bersembunyi di sekitar kawasan itu. “Perompak pertama berpakaian jaket biru yang keluar... jangan tembak! Itu orang kita. Undercover!” Arahan selanjutnya kedengaran lagi, sekadar mengulangi arahan sebelum ini. “Ingat! Case closed!” Arahan itu mengisyaratkan supaya sasaran mereka mesti tepat sama ada di kepala ataupun di dada. Ini bermakna semua penjenayah mesti ditembak mati kerana mereka mempunyai rekod menembak membabi buta untuk membunuh tanpa teragak-agak.
LIMA minit kemudian seorang lelaki berjaket biru keluar tergesa-gesa dari pintu hadapan bank. Lelaki itu terus memecut sebuah motosikal meninggalkan tempat itu. Sejurus, empat orang lelaki bertopeng turut keluar dari arah yang sama. Mereka bersenjatakan pistol. Dua orang daripada mereka menjinjing beg yang berisi wang rompakan. “Open fire! Fire!” Sekelip mata sahaja butir-butir peluru menjurus laju menuju sasaran. Keempat-empat perompak itu tersungkur rebah tanpa sempat membalas tembakan. Seorang demi seorang menggelepar mati. Darah memercik di sana sini. “Berhenti! Okay... clear! Clear!” Arahan itu kedengaran apabila mendapati tidak ada seorang pun perompak-perompak itu terlepas dari bidikan. Sejurus itu juga anggota-anggota penembak tepat keluar dari persembunyian mereka. Masing-masing meluru ke arah perompak-perompak itu.
“HILMAN...” Hilman dipanggil ketika sedang menguis kaki seorang perompak untuk memastikan penjenayah itu benar-benar telah mati. “Tinggalkan tempat ini segera. Isteri awak ada di hospital sekarang ” kata ketuanya. Sebenarnya ketuanya telah mengetahui berita itu sejak tadi lagi. Namun agak terlambat untuk memberitahu Hilman kerana anggotanya itu telah pun berada di posisinya di kawasan itu. Mahu tidak mahu terpaksalah dia menangguhkan dahulu perkhabaran berita itu hingga tugas mereka selesai. Dia khuatir Hilman akan hilang tumpuan ketika melakukan tugas itu. “Nah! Bawa kereta saya.” SAC II Datuk Chua lalu menyerahkan anak kunci keretanya kepada Hilman. Tanpa membuang masa Hilman segera meninggalkan tempat itu. Hatinya berdebar-debar. Kelahiran anak pertama amat merisaukan. Kebimbangannya semakin menjadi-jadi.
HILMAN menghentikan langkah kakinya apabila melihat keluarga isterinya berada di luar wad bersalin. Mereka kelihatan sugul. Ayah mentuanya duduk sambil memandang lantai. Ibu mentua dan adik iparnya Ð Nor Alia sedang menangis teresak-esak. Hati Hilman berdebar-debar. Jantungnya bergetar. “Ayah... mak...” Hilman bersuara. Ibu mentuanya semakin kuat tangisannya apabila melihat kehadiran Hilman di situ. Ayah mentuanya pula langsung tidak mahu bersuara. Hanya Nor Alia sahaja yang datang menghampirinya. “Alia... Haslinda dah bersalin?” soal Hilman. Nor Alia mengangguk. sambil tersedu-sedu. “Alia... kenapa ni?” Tersekat-sekat Hilman bersuara. “Kak... kak Has dah meninggal bang.”
Jantung Hilman bagaikan direntap ketika mendengar berita itu. Tanpa disedari air matanya merembes di pipi. Kemudian dia duduk di sebelah ayah mentuanya. Kedua-dua matanya dipejam rapat. Sukar sekali dia hendak menerima kenyataan. “Has... Haslinda....” Suara Hilman bergetar di halkum ketika menyebut nama isterinya. Dia menggeleng-geleng seolah-olah tidak mahu percaya bahawa isterinya telah pun meninggal dunia. “Tumpah darah, Bang Hilman,” jelas Nor Alia memberitahu punca sebenar kematian kakaknya Haslinda.
Tumpah darah hanyalah penyebab kematian Haslinda. Sebenarnya ALLAH telah menetapkan Haslinda meninggal dunia ketika melahirkan anak pertama. “Ma... macam mana boleh jadi begini? Hospital ni kan, lengkap dengan peralatan moden?” Hilman menzahirkan ketidakpuasan hatinya. Air mata yang ditahan-tahan dalam sebak mula melimpah keluar. “Sudahlah, bang. Dah takdir ALLAH,” pujuk Nor Alia. Namun hatinya sendiri amat sukar untuk dipujuk. Tangisannya masih seperti tadi. Hilman menoleh ketika Nor Alia duduk di sampingnya. Ayah dan ibu mentuanya pula masih dirundung duka. Itulah duka yang amat menyayat kerana kehilangan anak yang mereka sayangi. “Aa... anak...” Suara Hilman tersekat-sekat. “Anak perempuan, bang.” Nor Alia tersenyum dalam sedih. Dia mengelap air matanya berulang-ulang. “Anak perempuan...” Hilman kemudian tunduk. Air matanya mengalir lagi. “Hilman...” Tiba-tiba Datin Rubiah bersuara. Hilman bangkit dan mendapatkan ibu mentuanya itu. “Cucu mak... biarlah dulu pada mak ya.” Hilman kaku. Tiada kata-kata yang terluah. “Kami telah pun kehilangan seorang anak. Biarlah cucu ayah tu sebagai pengganti arwah Haslinda,” pinta ayah mentuanya pula. “Tapi... saya tak ada orang lain lagi, mak... ayah. Anak saya itulah satu-satunya yang tinggal. Biarkanlah anak itu bersama saya, mak... ayah.” Hilman membantah dalam lembut. Dukanya akan bertambah parah jika anaknya itu dipisahkan daripadanya. “Kami jaga untuk sementara waktu aje, Hilman. Yalah... hingga keadaan kau dah stabil,” pujuk Datuk Harun.
Hilman terdiam. Wajahnya berkerut. “Anak tu tetap anak kau, Hilman. Kami hanya menjaganya aje.” Datin Rubiah pula memujuk. Dalam lembut ibu mentuanya berkeras. Seorang jururawat tiba-tiba muncul dengan membawa seorang bayi yang berbedung. Hilman segera mendapat jururawat itu. “Anak saya ke nurse?” Terus dia bertanya. Jururawat itu mengangguk, kemudian menyerahkannya kepada Hilman. Air mata Hilman jatuh lagi apabila melihat wajah comel anaknya. Wajah bayi itu saling tidak tumpah seperti wajah Haslinda. Hilman tersenyum apabila anaknya itu menggeliat. Ayah dan ibu mentuanya hanya memerhatikan sahaja gelagat anak menantunya itu. Nor Alia pula menangis lagi setelah tangisannya tadi hampir reda. Dia tidak berupaya menahan kesedihannya apabila melihat bayi comel itu. “Jeslina...” Hilman menamakan anak perempuannya itu. Ayah dan ibu mentuanya saling berpandangan. “Haslinda dah memilih nama Jeslina,” kata Hilman lagi sambil menoleh ke arah ayah dan ibu mentuanya. Kemudian perhatiannya ditumpukan semula kepada anaknya. “Hilman...” Ibu mentuanya bersuara. “Biarlah Jeslina dengan kami dulu ya.” Ibu mentuanya menangis. Tangisan itu melunturkan ketegasan Hilman. “Kalau kau keberatan... tinggallah bersama kami, Hilman,” pujuk ayah mentuanya pula. Kelembutan nada suara ayah mentuanya itu melemahkan hati Hilman. Nor Alia pada ketika ini langsung tidak mahu bersuara. Dia hanya mendiamkan diri sahaja sambil melayani kesedihannya. “Baiklah, mak... ayah.” Akhirnya Hilman mengalah jua. “Terima kasih, Hilman,” ucap ibu mentuanya.
DATUK HARUN sekadar menyembunyikan senyuman dalam kesedihan. Sebuah senyuman untuk satu sandiwara. Dalam diam dia menyimpan hasrat untuk tidak memulangkan cucunya itu kepada Hilman. Tidak sekali-kali! Walau apa pun yang terjadi! Jeslina adalah pengganti arwah Haslinda.
Dahulu pun sewaktu Hilman menyatakan hasratnya untuk mengambil Haslinda sebagai isteri, dia membantah keras. Dia tidak mahu bermenantukan seorang pegawai polis. Dia mahu Haslinda mengahwini seorang ahli perniagaan. Ahli perniagaan seperti dirinya. Hidup masa depan lebih terjamin menurut fikirannya yang stereotaip itu. Namun apakan daya, jodoh anaknya itu telah ditentukan ALLAH. Lagipun... Haslinda terlalu mencintai Hilman. Pernah Haslinda mengugut hendak meninggalkan rumah jika pinangan Hilman ditolak. Akhirnya... dia mengalah dan terpaksa jua menerima Hilman menjadi anak menantunya dengan hati yang tawar. Kerana terlalu sayangkan Haslinda, dia terpaksa menurut. “Kita uruskan jenazah Haslinda hari ini juga,” kata Datuk Harun. Hilman hanya mampu mengangguk sahaja. Kemudian perlahan-lahan Hilman melangkah jauh ke hujung bilik menanti sambil mengendung bayinya.
TIDAK lama kemudian sayup-sayup kedengaran suara Hilman melafazkan iqamah untuk Jeslina yang diiringi dengan sedu-sedan kesedihan.

Harga : RM 19.90
Kalau nak kisah lanjut..tolong pi beli ya..murahja....sinopsis ni aku copy dari web Alaf 21

Tuesday, November 25, 2008

Kebaya Hijau bersulam Manik




Kebaya hijau ..untuk anak dara kak Yan. Harap nanti cik Farah gembira di pagi Aidiladha..

Thursday, November 20, 2008

...Koleksi Jahitan Manikku..











Rupanya dalam aku tak perasan..aku dah berjaya siapkan beberapa jenis jahitan manik...Disebabkan aku masih takda benda nak tulis dalam blog nih..maka aku penuhkan jelah dengan hasil tangan yang tak seberapa.Nanti kalau dah siap jahitan yang terbaru..aku letak lagi.Buat masa sekarang..in progres. Tuan baju nak ambik sebelum raya haji ni.Aku rasa memang sempat.semoga aku diberikan kesihatan yang terbaik.

Wednesday, November 19, 2008

nuffnang.com




Cedah kata pada aku tadi..suh try..buka blog..pastu daftar dalam nufnang http://www.nuffnang.com.my/blogger-registration

aku pun..bila dengaq cedah kata..leh tambah pendapatan...seronoklaa...hehehe..walaupun bukan senang nak dapat dapat bayaran dgn perklik nih..tapi aku buat juga. Aku nak try juga..kalau dapat..bagus la..kalau tak dapat , tak rugi pun. Ok cedah..tq sebab bagi maklumat nih..untuk harinih..ini sahaja. Sebab aku nak try daftar lam nufnang lak.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...