Wednesday, November 30, 2011

Chilled cheese cake - versi mudah

Chilled Cheese kek yang mudah dan simple.. sesapa pun buleh buat

Sabtu , Ahad & Isnin minggu lepas adalah hari cuti..hoyeeyyy..jadi..aku pun mula merangka. Apa yang aku nak buat..yang boleh dimakan dan diletak kan kat dalam peti sejuk. Maknanya bila anak dan suami aku buka peti tu..ada isi yang diorang boleh ambil dan makan. Dan yang lebih penting..aku sendiri dapat makan.. Fikir punya fikir..aku teringin nak makan cheese kek..tetapi kali ini aku tak nak dibakar. Maka.. terjumpalah menu ini..mudah dan simple. Jom kita syere..

1 ¼ cwn biskut hancur ( tuk base )

¼ cwn gula

¼ cwn pelanta cair

# campur semua bahan di atas dan gaul sehingga sebati.

1 kotak whipping cream

# Pukul sehingga kembang

1 kotak cream cheese

1 sudu esen vanilla

1 cwn gula icing

Pukul sehingga kembang’

Campur ½ peket agar – agar yg dimasak dgn ½ cwn air

Pukul sehingga kembang.

# campur adunan whipping cream . gaul sehingga sebati , letak dlm bekas base tadi.

Sejukkan 4-5 jam..sedia di makan.

Kalau tak nak letak agar-agar pun boleh..aku letak supaya cheese lebih cantik jadinya. Selepas ni aku mungkin nak try letak gelatin pula.. tak nak letak agar- agar.

Tuesday, November 29, 2011

Aset Terbaru

Ok..minggu lepas aku dapat benda nih. Aku beli online ja..sekali angkut..3 buah terus.. Aku oder hari khamis pagi..jadi aku bayangkan minggu depan seterusnya baru aku akan dapat. Tup -tup..tengah hari jumaat aku dah dapat. Wahh...ini sudah bagus. Tak sabar rasanya aku nak habiskan semua buku - buku ni .
Jadi.. 3 hari cuti ... dapatla aku curi-curi membaca. Antara masa kesukaan aku ialah dapat membaca novel dengan aman dan tenang. Jadi.. aku akan pastikan semua kerja rumah dibereskan.. aku akan tidurkan si kecil..maka..bermulalah masa keemasan aku. Sediakan kopi kegemaran 1 mug , lepak kat tempat kesukaan aku dan mulalah membaca..amannya dunia. Masa ni suami dan anak sulung aku pun tak akan ganggu..masing-masing akan buat hal tersendiri. Untuk seketika..aku benar-benar memiliki masa emas ku. Masa lainnya, aku akan curi-curi membaca kat pejabat. Bila ada masa terluang, pasti akan aku penuhi dengan mengadap novel yg berjaya mencuri perhatian. Jom..teruskan membaca.


Thursday, November 24, 2011

Tentang DHIA

Ok..ini drama yang tengah fames sekarang ni. Aku pun tak terlepas mengikutinya. Kalau tak sempat tengok kat TV..aku tengok kat tonton. com . Aku bukan nak ulas kisah cerita ni..tetapi..apa yang terjadi apabila anak teruna aku yang berusia 7 tahun tengok drama ni. Soalan yang dia bagi kepada aku membuatkan aku terdiam dan tak terjawab. Ini lebih kurang dialognya.. Ketika ini drama Tentang Dhia sedang bersiaran.

DANISH : Ibu..perempuan tu jahatkan ? ( ketika ini gambar watak mellin sedang dipaparkan )

IBU : Aha..betul la. Awat Danish ?

DANISH : Dia mengandung kan ? ( merujuk kepada Mellin )

IBU : Aha, dia mengandung .

DANISH : Ibu, macam mana abah tau Danish ni anak abah ?

IBU : Iyala..dah ibu kan kawen dengan abah..tentula Danish anak abah . ( aikk..pelik )

DANISH : Tapi Ibu..perempuan tu ( mellin ).. dia kawen dengan orang lain..tetapi mengandung
anak orang lain , pasaipa ?

IBU : Haaaa...? ( berkerut-kerut muka aku nak bagi jawapan..tetapi..aku tak tahu..apa
jawapan yang sesuai ) .

Jadi..sebagai penyelamat keadaan, aku terus tukar topik. Soalan Danish aku biarkan tergantung tanpa jawapan. Aku tak tahu apa yang harus aku jawab. Rupanya anak ibu dah mula memahami dan memikirkan setiap kejadian dan keadaan .

Wednesday, November 23, 2011

Persediaan BanJIRR ??? ..eh..aku kurang fahammm..

Ini memang aku tak paham... kurang faham sebenarnya. Kenapa cuti kami kena beku pula ? Adehhh..tak boleh la nak amik cuti..entah sampai bila pembekuan ni akan berlanjutan. Pembekuan cuti ni disebabkan persediaan banjir..jadi..kalau banjir juga..takan nak mai ofice kut. Agak-agakla..bangunan kami ni dahla dalam kawasan banjir..asal hujan lebat..banjir..bangunan ni akan jadi pulau. Jalan disekeliling pasti dipenuhi air. Takda jalan nak masuk dan keluar dari sini..naik sampan boleh la..
Dua tiga harini hujan memang turun..cuaca pun suram ja. Tu pasal mood aku pun mendung ja..rasa cam nak ikut lagu Bruno Mars ..lazy song...lepak kat depan tv ngn anak-anak..layan karenah diorg ja. Sian Danish..asyik tanya aku bila nak cuti macam dia..
Semoga kali ini tiada banjir lagi .Kesian tengok petani..sekarang musim anak-anak padi sedang membesar..semua hijau..macam karpet. Cukup indah..kalau kena banjir..semua akan tenggelam dan petani akan menangis lagi. Tetapi ini semua kuasa Allah.. pasti ada sebab setiap sesuatu terjadi. Lindungilah kami dari segala marabahaya ya Allah..amin..

Thursday, November 17, 2011

Puding Pelangi



Puding Pelangi ni aku buat semasa majlis kat rumah haritu. Mudah dibuat dan enak rasanya ..

Bahan :


· 20gm agar bertali @ sepeket agar2 serbuk

· 6 cawan air

· gula pasir - ikut manis @ 200gram

· 1 tin susu cair

· 7 keping roti

· 1 biji telur

· 3 jenis pewarna

· 1 sudu teh esen vanila

Cara membuatnya :


1. Roti ,susu cair dan telur disatukan, apabila roti kembang, blender hingga halus.

2. Agar - agar direndam sekejap kemudian toskan, satukan agar - agar dengan 6 cawan air dan masak hingga agar - agar hancur dan tapis. Masukkan semula kedalam periuk.

3. Masukkan gula ikut manis sendiri, apabila gula sebati masukkan bahan - bahan yang diblender tadi. Kacau sekejap dengan api perlahan hingga mendidih sikit dan terus tutup api.

4. Bahagikan ke-3 bahagian dengan tiap2 bahagian dibahagi sama banyak dan masukkan warna tiap2 bahagian tu dan kacau rata.

5. Tuang 1 warna ditengah loyang hingga habis ( sekali tuang habis 1 warna ) dan diikuti dengan warna lain juga ditengah loyang, tak payah tunggu keras.

6. Sejukkan sebelum dipotong.


makan sejuk-sejuk...nikmatnya. Rasa macam makan kek pun ada juga

Monday, November 14, 2011

Terima kasih kepada dia.... yg tidak aku kenali..


Harapan aku petang jumaat lepas..apabila sampai di umah mak, kami akan disambut dengan senyuman lebar Firas..tetapi rupanya tidak. Dalam pukul 5 ptg mcm tu..mak aku dah call ke pjbt, cakap demam Firas semakain teruk. Jadi..apabila en suami sampai sekitar jam 5.30 petang..kami terus memecut pulang. Tetapi rasa lambat pula..jem kat dalam pekan Kgr tu.Rasa macam salah ambik jalan pula. Sampai di umah mak aku..sekitar jam 6.00 petang. Firas kelihatan letih kat atas pangkuan mak .. Bila rasa badannya..memang amat panas. Mak nak kami terus bawa dia ke klinik.. Kami pun tak cakap pjg..aku & Haffiz terus ambil Firas dan ambil apa yg patut untuk di bawa. Kat dalam kereta..dia lali ja..merengek apabila aku mengubah kedudukannya..Puas juga kami berfikir..nak bawa ke klinik mana petang-petang macam tu. Kebanyakan klinik tutup jam 7 mlm. Klinik kat Spg 4 pun dah tutup..jadi kami buat keputusan nak cari sekitar kangar..Klinik yg biasa Firas pi pun dah tutup. Aku terfikir..kalau semua tutup..aku sedia nak bawa Firas ke Hospital Kgr. Alhamdulillah..sebuah klinik masih dibuka..klinik Tan & Lee kat dlm pekan Kgr. Masa operasinya dari jam 5.00 ptg sehingga 9.00 mlm. Kami mendapat giliran yg ke 6/7. Dalam tempoh masa tu..Firas memang merengek..aku pun tak tahu nak pujuk macam mana. Seolah - olah semua bahagian badannya sakit. Pegang sikit pun nagis..
Aku asyik mengira org yg keluar masuk ke bilik doktor..apabila sampai giliran pesakit yg keenam, mungkin..dia masuk kejap dan terus keluar..rupanya dia bagitahu nak benarkan kami masuk dulu. Dia sedia masuk selepas kami. Alhamdulillah..syukur sangat..aku cuma mampu ucap terima kasih kepada wanita tersebut. Mungkin dia tak sampai hati tengok Firas macam tu.. Walaupun hanya selang seorang..tetapi..amat besar maknanya kepada kami. Semoga wanita tersebut sentiasa diberkati oleh Allah dan dipermudahkan segala urusan buatnya. Hanya doa ini yg mampu aku berikan kepadanya sebagai ucapan terima kasih tidak terhingga dari kami.
Apabila doktor cek suhu badan Firas..doktor terus minta ambil ubat sumbat melauli punggung. Suhu Firas 39 darjah..terlalu panas untuk kanak-kanak sekecil dia. Suhu badan harus diturunkan dengan segera. Selepas doktor masukkan ubat melalui punggung..dia ambil tuala lembab pula..seluruh badan firas dilapnya. Masa tu..Firas memang menagis meraung-raung. Katanya ubat sumbat itu akan bertindak balas dlm masa lebih kurang 15 minit..Selepas beberapa kali dia mengelap badan Firas, kami pun keluar menunggu ubat. Dalam masa tu Firas dah diam dari nangis..aku dapat rasakan suhu badannya semakin ok.. Semasa nak ambil ubat ..kerani ubat tu cakap jgn balik lagi..doktor nak cek Firas sekali lagi. Selepas seketika..kami masuk sekali lagi..doktor dapati suhu badannya memang dah turun..Pesan doktor pada aku..lap badannya selalu..agar suhu tak naik lagi.
Hari ini ..selepas 4 hari Firas demam..dia dah sihat kembali. Tetapi ...punyala manja...kat sapa pun dia tak nak. Nak aku ja..dekat abah pun tak nak..sebab abah selalu paksa Firas minum ubat.. Semoga Firas terus sembuh..selama dia demam..umah aku dah macam tongkang pecah...kemas mana yg sempat..cuci baju pg..tengah hari baru dapat sidai kat ampaian..semuanya gara-gara Firas..kalau nak suh en suami yg sidaikan...ermm..tak payah..buat semua baju kedut sejuta ja.
Dan kepada dia yg aku tidak kenali..terima kasih banyak -banyak..semoga dia sentiasa diberkati dan dirahmati oleh Allah. Terima kasih.

Friday, November 11, 2011

10.11.10 - 10.11.11

Hari pertama dilahirkan
Gambar Pada 10.11.11 - 1 tahun

Setahun telah berlalu. Kini usia Firas genap 1 tahun. Masih terbayang suasana ketika melahirkannya . Alhamdulillah..sepanjang tempoh ini , Firas seorang anak yang baik. Mudah dijaga dan diberikan kesihatan yang baik. Tetapi pagi kemarin..genap setahun usianya, tiba-tiba sahaja diserang demam. Jadi, kenalah aku mengambil cuti kecemasan. Tak sampai hati nak tinggal pula. Pagi tadi nampaknya dia semakin ok..aku harap bila aku pulang petang ni, dia akan menyambut kami seperti biasa. Dengan senyuman lebarnya dan merayu agar kami segera mendukungnya .
Sekarang Firas dah semakin pandai meniru perbuatan kami.. dia tengok ja apa yg kami buat..lepastu pasti dia akan cuba meniru. Agak cekap memanjat walaupun dia belum boleh berjalan. Sedang aktif belajar meniti..terkedek-kedek cuba mengimbangkan diri dari terjatuh. Semoga adik Firas terus membesar dengan baik , menjadik anak yg soleh dan adik yg terbaik buat abg Danish. Ibu sayang anak-anak ibu..

Wednesday, November 9, 2011

Alhamdulillah..

Ruang tamu Utama


Ruang tamu ke-2


Semasa Proses ubah suai

Alhamdulillah..sabtu lepas, majlis ringkas kat umah aku berlangsung dengan lancar. Kami buat kecil-kecilan ja. Ayah aku sponsor ayam 10 ekor untuk dibuat gulai lemak siam ( paling laku). Dan ikan besar untuk dibuat gulai..(menu paling awal habis ) Mertua aku pula sponsor ikan gelama kering..untuk goreng..Kami sebagai tuan rumah sediakan Tulang lembu RM200.00 untuk dibuat sup dan 5KG daging tuk tambahan dalam sup tu. Menu lain adalam ulam-ulaman , sambal belacan dan kueh - mueh .
Perasaan menjadi tuan rumah memang takleh nak cakap. Maklumla..pertama kali bagi kami nak handle majlis ni. Syukur sangat kami mendapat bantuan dari keluarga aku dan keluarga mertua. Mak - mak sedara aku pun banyak membantu. Kakak ipar aku pula menjadi tukang masak nasi. Majlis berlangsung sekitar jam 12.30 tengah hari..jadi apabila tetamu mula datang..aku dah mula gabra macam mana nak layan. Kena la jengah -jengah muka ke luar..dan kalau nampak yg malu-malu tu..aku ikut temankan sampai ke meja hidangan..Berkeliaran lah aku di sekitar meja makan...tegur apa yg patut dan minta tetamu tambah lagi. En suami pula sibuk clearkan meja makan dan cuci apa yg patut. Adik -adik lelaki aku & adik ipar pula semua aku ikat kontrak cuci pinggan. Manakala adik pompuan ( wani ja kot..siti & sepupu asyik jamu mata ja )...bahagian bancuh air dan lap pinggan..mak - mak sedara aku..memang melekat kat dapur..tolong apa yg patut. Semasa tetamu tengah ramai..aku dah kecut perut..alamak..cukup tak lauk ni. Sempat lagi aku risik dari mak aku yg jaga bahagian lauk nih..mak aku cakap..ok lagi..mak dah simpan untuk kecemasan. Haa..lega hati aku dengar.. Tengah hari tu juga..sedang aku layan geng ofis tetiba kami dikejutkan dengan bunyi yg agak kuat kat depan rumah...Semua tetamu terkejut dan sesetengahnya berlari ke arah jalan raya. Rupanya kemalangan sesama motor. Tetamu aku nak membelok ke rumah aku..tetapi dilanggar oleh motor lain dari arah belakang. Tetamu tu pula merangkap tok sedara aku..luka banyak juga..siap pengsan kat situ. Memang riuh jadinya. Pemandu motor satu lagu cuma cedera kecik di kaki ja..sebanya mereka tak jatuh terus. Mereka adalah pasangan kekasih yg nak menuju ke tepi pantai.. Alhamdulillah..selepas seketika.. keadaan kembali tenang..kami pun jemput pasangan kekasih yg eksiden tadi makan sekali. Kesian pula nak biar mereka menunggu kat tengah panas. motor diorg memang takleh gerak. Jadi terpaksalah si lelaki tadi menghubungi keluarganya di Pokok Sena kedah agar datang mengambil mereka... Dalam sekitar pukul 5 / 6 ptg macam tu baru keluarganya sampai.. Siap la pasangan kekasih ni dengar ceramah free dari bapak si lelaki.. Pasti keluarganya malu pada kami..jadi..dia terus ja fire kat situ. Kami yg dengar pun terasa malu. Awek pompuan tu jgn cakapla..dah nak nagis aku tengok. Rupanya pasangan kekasih ni hanya ada lesen L . kalau kami buat kes memang diorg akan kena la..dan satu lagi family dia bersyukur sebab kami tak pukul anak mereka ( Ya Allah..tak terniat di hati kami nak buat macam tu ..siap jemput makan lagi adala ). Tetamu terakhir kami pada hari itu ialah tok-tok sedara aku iaitu sekitar jam 8.30 malam. Mereka memang dah bagitahu awal nak datang lewat..sebanya mereka berpuasa. Ada yang bertanya kepada aku..mengapa mesti buat sehari sebelum Hari raya Korban..sebabnya..masa ni ja adik-adik aku dapat berkumpul semua.. Diaorg bertolak balik dari Johor dan UPM pada malam jumaat dan sampai kat perlis pada pagi sabtu..terus mereka ke rumah aku. Hari ahad pula..hari raya korban..dan pada hari isnin..wani bertolak balik ke UPM sebab hari selasa dah ada kuliah..begitu juga Hamid..bertolak balik ke kulim..kuliah mula hari selasa juga. Tinggal adik aku yg Johor ja..akan bertolak malam nih. Sebab ke dua..majlis ni juga adalah majlis kesyukuran untuk Ayah , Mawi dan Firas bersempena hari lahir mereka.. Jadi..tuan birthday mestilah kena ada bersama..baru best. Apapun..aku bersyukur sesangat di atas bantuan semua dan kehadiran sedara mara beserta sahabat. Insyaallah..ada rezeki..boleh buat lagi..

Friday, November 4, 2011

Adik dah nak dapat lesen nih..

ok..jalan depan nampak clear
ok..cuaca pun cerahh..
cek cermin pandang belakang..takda kucing melintas..
ok..adik dah sedia nak memandu..

Kalau abah tinggalkan tempat duduk ni kejap, pasti Firas sedia mengantikan abah. Dia memang tak boleh tengok tempat duduk pemandu nih kosong..harus diisi. Jadi..bila dah pegang stereng..adik amat-amatlah gembira.Siap ada bunyi enjin lagi..walaupun sebenarnya bungi enjin keta abah lagi berganda bunyinya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...