Thursday, June 21, 2012

Lone Pine Batu Feringgi Pulau Pinang

Bercuti ke Pulau Pinang adalah sebahagian dari jadual kewajipan kami. Suami dan aku amat sukakan batu Feringgi. Sekurang-kurangnnya 2 tahun sekali pasti kami sampai disini..kekadang tak tidur pun..cuma meronda ja ..Sebabnya... kami rasa pantainya cantik..kos perjalanan yg lebih murah (brbanding Langkawi ) . . Ada pantai dan bukit.. banyak tempat menarik utk dilawati. Bulan Madu kami pd tahun 2003 juga sebenarnya adalah di Batu Feringgi Pulau Pinang.. (maklumla..gaji kecik..kat sini jela yg mampu ). Tetapi Masa tu kami menginap di Hydro Majestic Penang. Aku dah dua kali menginap kat situ. Suasananya cantik..kat atas bukit dan mengadap laut. Tetapi untuk ke pantai..kita kenala Melintas jalan besar kat depan tu. Namun Suasana di situ juga amat menarik..

Kemudian..kami menukar angin pula.. Mencuba tempat baru iaitu Lone Pine Penang boutique hotel menjadi pilihan.
Setelah 2 kali menginap di Hydro majestic..kami ingin mencari suasan baru. Setelah puas mencari info kat tenet nih.. makan terbekenan lah pada Lone Pine Hotel. Hotelnya betul-betul di atas Pasir dan berada di kawasan Batu Feringgi juga. Jadi kalau korang nak pergi Pasar malam yg terpanjang kat Penang ni..inilah kawsannya. Keluar ja pintu pagar hotel..terus boleh nampak pasar malam. Jalan lah sepuas hati..memang panjangggg..

Makan Malam di Lone Pine.. enaknya makan kat bilik..

Menunggu matahari terbenam..cantik..Kejadian alam yang amat menakjubkan.
 Banyak aktiviti yang boleh korang buat kat sini. Sedia duit ja..dan naiklah apa yg ada.
 Menunggu saat-saat matahari terbenam.
 Danish sedang mengambil angin petang.. Seronok katanya. . Melepak kat balkoni sambil melihat pemandangan.Amat menyenangkan dan menyegarkan.
 Pemandangan dari bilik aku..terus mengadap laut. Cantikkan..
 Gambar ini pun di ambil dari bilik aku. Selepas berendam kat dalam laut..terjunlah kat dalam kolam ni..
 Rasa nak lepak kat pantai ni sepuasnya. Pantainya cantik..tetapi..pasirnya tak sama macam pasir Langkawi. Namun..setiap tempat ada keindahannya tersendiri.

 Lone Pine sebenarnya adalah bangunan British pada suatu masa dahulu. Jadi senibina kat sini masih dikekalkan.
Bilik ni hanya ada satu katil Queen ja..Jadi kalau bawa anak..kenala minta tambahan katil ya.

Laluan untuk Ke pantai..

Pemandangan di belakang hotel yg mengadap pantai
Malam yg cukup indah di sini.

 Masih mengekalkan senibina British
 Amat terasa kelainannya.. memang amat-amat cantik.
Dulu bertiga..sekarang dah berempat..jadi kalau nak lepak sini lagi..kenalah amik lebih besar.
Semoga ada rezeki untuk ke sini lagi.
Klik sini untuk maklumat lanjut Lone Pine Boutique Hotel


Thursday, June 14, 2012

Tempat - Tempat Menarik Di Melaka

Dah Sampai Melaka.. wajibla meronda..dari siang sampai malam..meronda ja kejanya..lepastu lapar ..makan..bila malam..tidur tak hengat. Letih nya... tapi ada kepuasan.
Macam manapun..rasa Frust juga..sebab tujuan nak ke taman mini Malaysia tak kesampaian. Tempat tersebut sedang menjalani proses pengubahsuaian. Katanya..bulan 8 nanti baru Siap.. rugila..tak dapat masuk..
 Jalan - jalan makan angin malam di Dataran Pahlawan.

 Semua beca dihias cantik. Siap dipasang lagu hindustan lagi..kuat pulak tu.
Driver beca ni pula ramai yg muda-muda. Kalau dulu rasanya org tua yg ramai..tetapi malam tu..aku nampak yg muda-muda pun ramai.
 Ini pula pemandangan malam dari puncak Menara Tamingsari. Melaka amat cantik..Rugi kalau dah sampai tapi tak naik. Tiket untuk Dewasa RM15, utk kanak-kanak pula RM10.
Menara berputar tersebut akan berhenti selama lebih kurang 8 minit di puncaknya.
 Wajib juga korang pusing-pusing bandar melaka ni untuk melihat senibina bangunannya.
Semuanya cantik dan ada nilai sejarahnya.
 Yang ini semua orang dah tahu. Kota A'Farmosa.. Angin kat atas tu sedap ja..sejuk walaupun kat bawah agak panas. Dapatla melihat pemandangan melaka semasa hari masih siang.
 Memorial Pengistiharan kemerdekaan.
Penat juga aku menerangkan kepada Danish kegunaan bangunan ni dulu.
Harap dia dapat mengingat walaupun hanya sebahagian sahaja.
 Ini acara yang ditunggu - tunggu.Menaiki Buggy mengelilingi Taman Botani.
harga bagi 6 Tempat duduk ni RM 50 untuk 30 minit.
Kami ambil yg 4 tempat duduk.. Bayarla RM40 hinggit.
Kalau nak jalan kaki..rasanya tak sangggup kut..
 Adik-adik aku yg pompuan ni pula nak naik beskal.
Tak silap aku RM 10/ RM5  hinggit untuk 1 jam . Beskal elektrik pun ada..
Kejap ja diaorang mengayuh..lepas tu mula mengah..maklumlah..naik bukit turun bukit.
macam naik beskal lam dusun pun ada rasanya.
 Di tengah-tengah Taman Botani ni ada banyak ekor dinosor terlepas. Tapi dah kaku sebab kena sumpah. Jadi..bolehla nak ambil gambar kejap. Danish paling suka..sebab boleh tengok dinosour depan mata ( walaupun batu )
 Muzium Lebah ..Fuh macam-macam jenis lebah yang diawet ada kat sini. Sekali dengan sarang nya turut diawet. madu pun turut dijual disini.
Destinasi kami yg terakhir pada hari kedua adalah Zoo melaka. Fuh..memang letih..semua dah sakit kaki. jadi..sebagai langkah selamatt..agar takda yg pengsan kat tengah jalan..kami naik keretapi sahaja.
Firas pula menjerit-jerit bila nampak harimau.. Catt !! Catt !!  Cat !!  adoi.... semuanya cat.

Banyak lagi tempat menarik yg aku tak letak gambar kat sini. Muzium samudera , Muzium tentera, Jonker Walk, Pahlawan Walk..banyakla...jalan la semua kalau kuat.
Ermm..tetapi kat melaka ni..kalau nak paking..kena beli kupon. Harga kupon RM 6.00 utk beberapa keping tiket. Disebabkan kami menyewa di tengah pekan melaka..jadi kupon tu langsung tak digunakan.
So..melaka dah sampai..semoga ada rezeki..melawat tempat lain pula. 3 hari 2 malam rasanya tak cukup untuk pusing Melaka.

Wednesday, June 13, 2012

Fenix Inn Melaka

 Kami mencari tempat penginapan di tengah-tengah pekan Melaka. Harga yang berpatutan dan selesa untuk kami melepaskan lelah.
Akhirnya , inilah pilihannya. Bangunan ini terletak berhadapan dengan dataran pahlawan. Jadi kami hanya berjalan kaki untuk ke menara Tamingsari, Dataran Pahlawan Megamall, Mahkota Prade, Pahlawan walk dan kedai di sekitarnya.
Fenix Inn memang bersih..tetapi agak membebankan bagi org-org yang sakit lutut. Sebabnya takda lift..kenalah memanjat sampai tingkat 3.
 Kaunter Pendaftaran yang bersih dan selesa.
Mereka siap menyajikan Jus bagi tetamu yang baru sampai untuk Check in.

Pilihan biliknya boleh tahan la.. Sesuai dengan harga yang ditawarkan. Kami memilih bilik family. 
2 buah katil Queen. Bilik Airnya agak kecil..tetapi bilik yang mak dan ayah aku dapat lagi luas.. bilik airnya pun luas.. So nasib la ..

Tuesday, June 5, 2012

Tempat - Tempat Menarik di Langkawi

Taman Burung Langkawi.
Bukan sekadar ada burung..ular dan haiwan lain pun ada..
Bagus bawa anak-anak ke sini. Mereka pasti teruja apabila dapat menyentuh burung-burung dan ular di sini.
Jangan lupa bawa pas pekerja ke sini. Sebagai kakitangan awam..kita layak mendapat diskaun. Kalau satu Pas pekerja..boleh guna untuk 2 orang. Jadi kalau suami isteri bekerja..dah dapat 4 harga diskaun. Yang pasti..kalau kemana-mana pun bawaja kad tu..semasa nak beli tiket jgn segan utk bertanya..
 " kat sini ada diskaun utk kakitangan awam tak ?"
Ini pun kat dalam Taman burung juga..kalau tak silap aku la...
Pasir putih dan halus..sudah semestinya Pantai Chenang. Kalau ke Langkawi ..tak pi Pantai Chenang..tentu ada yang tak lengkap kan. Seronoknya...
Apa nama haiwan ni aku pun tak ingat dah. tetapi gambar ni aku ambil kat dalam Underwaterworld.
Kat sini pun boleh dapatkan potongan utk kakitangan kerajaan.
Ini pula suasana kat Pantai Pasir Hitam. Kat sini ada gerai  utk Shoping.
Jadi..jgn segan -segan nak buat operasi tawar menawar.
Tengok Kapal ni teringat pula cerita mat saleh tu.. cerita si lanun tuh.

 
Ok.. masa untuk melihat Penguin. Underwaterworld laa..
Pantai Pasir Hitam.. Pasirnya memang agak hitam. Tengok dari jauh macam terkena minyak..tetapi apabila tengok dari dekat..pasirnya memang bewarna hitam.
Jeng-Jeng-jeng..tengok buaya.
Pastikan semasa korang nak datang sini.. cek dulu pukul berapa persembahan diadakan.
Kalau datang semasa tiada persembahan..tak best sangat.
Masa diorang buat persembahan ni.. aku yang berdebar- debar. Siap diorang masukan kepala kat dalam mulut buaya tu. Fuhh..Hilang semangat kejap.
Ok.. jom main air.
Sebenarnya banyak lagi tempat menarik kat langkawi.
Antaranya..
Tasik Dayang bunting..
Kabel Car
Makan mahsuri.
Pusat Kraft
Dan lain-lain...

Friday, June 1, 2012

Holiday Villa Langkawi @ Federal Villa Langkawi


 Ini adalah Ruang Legar Hotel Federal Villa. Kali ini aku menggunakan kemudahan untuk kakitangan kerajaan. Aku menempah 2 Bilik Deluxe beharga RM 77.00 satu malam untuk satu bilik. Kalau tak menggunakan kemudahan ni.. harga bilik memang lebih la.
Tetapi..semasa pendaftaran.. kerani kat depan tu tetiba minta maaf cakap bilik yg aku tempah dah penuh. Aikk.. nak terbeliak juga biji mata aku..aku dah booking awal,2bulan awal tau.. dan seminggu sebelum ke langkawi aku dah sahkan sekali lagi tentang tempahan tu.
Namun katanya..mereka gantikan aku dengan apartmen dua bilik. Dan mereka akan berikan satu tambahan katil Queen. Setiap ruang mempunyai Aircond sendiri dan ada dapur sekali.
So..aku pun amatlah bersetuju. Rasanya apartmen ni lagi besar la.. sebab aku dimaklumkan apartmen ni untuk pegawai berpangkat 48 ke atas ja.. Waahh..rezeki kami sekelurga la kan..


Ok..ini adalah ruang tamu bersekali dengan ruang makan. Kerusi sofa tu pula boleh diubah suai menjadi katil. Memang amat berguna buat kami.. Selepas aku check in kejap ja..diorang pun datang la membawa tambahan tilam dan bantal. tu pasal meja makan tu terpaksa ditolak menghampiri ruang tamu.

 Ini adalah bilik yang disediakan. Kedua-dua bilik macam nilah designnya.Bilik pun agak luas..kira ok la..
 Dan ini pula dapurnya. Senang la nak masak. Tapi..tak rajin la pulak aku nak memasak sewaku sedang bercuti.. Bila dah bercuti..maka..semuanya kenala direhatkan.. heheheheh..kata-kata org malas ni.
 Ok..ini adalah pandangan dari belakang holiday Villa. Kat sini ada kolam mandi..tapi dah dekat ngn laut.. tak pandang dah kolam mandi. Anak dan adik-adik aku lebih suka berkubang kat dalam pasir.
Holiday Villa terletak di Pantai Tengah.. jadi semua sedia maklum..pantai tengah takla secantik pantai Chenang.. namun..ianya tetap cantik. Setiap ciptaan Allah adalah yang tercantik..cuma kita selalu lupa dan tak pandai nak hargai.
Opps..ini bukan gambar sensor keyy...sebenarnya aku ada kisah disebalik gambar ni. Gambar ni di ambil awal pagi..air laut pun belum pasang lagi..dan nampak tak kereta sorong kat situ? . Ada petugas yang kerjanya setiap pagi adalah mengutip sampah dan sisa-sisa alam yang dibawa oleh air laut.
Perkara yang membuatkan aku terkedu dan termalu adalah apabila melihat mat salleh yg berseluar dalam tu dan isterinya yg agak terlindung tu.. turut mengutip sampah  di sepanjang perjalanan mereka. Ketika itu juga ada ramai pelancong dari Malaysia..namun tak seorang pun dari kalangan mereka dan aku yang  melakukan perkara tersebut. Kami sekadar menjadi pemerhati. Tetapi ianya berjaya menginsafkan aku agar tidak meninggalkan sebarang sampah & mengutip sampah yg berhampiran dgn tmpt aku lepak.
Kesimpulannya..kat sini..pantainya cantik..tetapi Pantai Chenang lagi Cantik. Kawasan ni agak jauh untuk keluar mencari makanan di luar ( kalau jalan kaki la.naik keta kejap ja ). Tentang kebersihan pula..aku boleh bagi 3 bintang..sebab ada juga yg nampak tak terjaga. Tetapi aku pi sini tahun 2009..mungkin sekarang dah banyak berubah.
Kalau korang nak gunakan kemudahan yg disediakan oleh kerajaan untuk kakitangannya..jgn malu..KLIK SINI  jgn lupa..tempah awal keyy..sekurang-kurangnya 2bulan sebelum bercuti..kalau lambat alamatnya..bayar lebih la..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...