Wednesday, August 21, 2019

BUKIT KAYU HITAM KEDAH- FREE DUTY JULAI 2019

Pada Bulan Mac 2016 aku pernah post , perjalanan aku ke Bukit Kayu Hitam  Kedah, kali ni, sekali lagi pada Jun 2019 kami sesaja ronda ke sini dengan tujuan nak cari makan. Niat asal nak makan di Changloon.. tapi kedai tutup..lajak terus sampai Bukit Kayu Hitam..dan boleh pulak terlajak sehingga ke sempadan, konon nak ke Free Duty.
  
Sebenarnya, kami laki bini terkejut.. Pintu sempadan di Bukit Kayu Hitam dah berubah.. sangat-sangat berubah. Jadi, kami ingat kami dah salah masuk jalan, tapi alang-alang dah sampai..kami redah jugala. Kalau pihak Imigresen tahan.. kompom kami kena halau balik Malaysia .. he..he..


Semasa kami sampai, cuaca mendung dan dah mula hujan... Inilah suasana di Pintu Sempadan Bukit Kayu Hitam Kedah.. Sangat luas dan 'gah'. Ni baru ada classs... Pintu sempadan antarabangsa...

Gambar di atas adalah pintu sempadan pada tahun 2016. Nampak uzur ja..  Tetapi sekarang.. dah mengancammmm..



Dulu aku pesan, kalau kengkawan semua hanya sekadar nak ke Free Duty, tak perlukan pasport ..hanya bawa IC ja dan lalu ikut lorong nombor 5 . Jadi untuk tahun 2019 , pesanan aku masih sama..bawa IC ja, tetapi laluan lorong no 5 dah tak ada.. masuk ja mana-mana laluan yang hijau. Di kaunter. tak perlu turun kenderaan .. hulurkan kepala korang ke luar tingkap.... kalau hampa leher macam zirafah okla... kalau leher spesis comel.. tak yah la gagah nak menghulur , buka cermin pemandu dan penumpang belakang, cakap kuat-kuat, saya nak ke Free Duty Cik... bagi sesiap IC Pemandu.. nanti Cik abang atau Cik kakak kat dalam kaunter tu akan jenguk-jenguk dan angguk-angguk.. ko balas angguk-angguk  dan senyum -senyum..sebab ko nak ke obersea.. diorang tersangkut kat atas sempadan jer... hahahahaha.. ok..mood merapu aku dah merasuk pulak. Maap ler yer..
Aku ingat kami dah sangkut kat situ tadi, sebab salah laluan, rupanya kami lepas.. hahahaha.. jadi..jomla... kita masuk 

Seperti biasa, laluan di penuhi lori kontena.Jalan baru wei.. masih bersinar..
Kawasan Free duty masih sama.. Selepas pemeriksaan di pintu sempadan tadi, belok kiri..dan terus ja.. masa ni jangan laju sagat, sebab takut terlajak simpang. Simpang ni terlindung oleh deretan lori kontena. Bagi yang biasa sampai sini, memang takda masalah. Bagi yang pertama kali nak datang, mungkin boleh terlajak.. dah kena u-turn pulak. Kat sini .. barangan masih sama seperti dulu.. Mee segera sangat banyak ..jenama dari malaysia dan Thailand (ada cop halal). Harga pun murah sikit dari pasaraya di Malaysia.Cokelat memang banyak..minyak wangi pun.. sangat menggoda.
Dah puas pusing kat dalam tu,perut pun minta di isi, kami kembali ke jalan yang benar. Tujuan utama nak makan , tapi selepas bertemu banyak simpang siur, kami telah tersalah arah...sesat di pangkal jalan.. keh..keh..keh..
Buka bonet cik..  Untuk yang baru kembali dari Thailand, memang pihak Imegresen dan Kastam cek dengan sepenuh hati... kami yang dari Free Duty nih, buka semua cermin dan diorang jenguk-jenguk. Tanya beli rokok ker bang ..? heee..tak.. kami beli janjan jer...
Dah sampai Malaysia... Luas dan cun.. lebih berprestij...haaa... betul ker eja cam tu ?
Akhirnya... Tujuan utama tercapai..
Kedai Redhza di Bukit Kayu hitam. Kedai ni sebelah Malaysia .. google jer.. dapatla mapnya nanti. Alhamdulillah.. makanan sedap.. harga pun berpatutan dan kedai pun bersihhh...


No comments:

Nufnang