Friday, February 26, 2016

FORT CORNWALLIS PULAU PINANG

Ok.. dah sekian lama aku tak menghupdate, harini 26 Feb 2016 bersamaan hari segala penghulu hari Jumaat, Alhamdulillah.... aku akan ceritakan tentang salah satu Tapak warisan sejarah yang ada kat Pulau Pinang ni. 
Bagi yang sukakan sejarah, tempat ni wajib korang kunjungi. Aku sememangnya seorang pencinta sejarah . Jadi, bila masuk ja ke sini, aku terus terbayangkan segala bahan bacaan yang pernah aku baca tentang zaman British memerintah Tanah Melayu. 
Di sini korang boleh tengok bilik simpanan senjatanya, kubu pertahanan , meriam yang pernah digunakan dan disediakan juga tayangan video berkenaan tempat ni. 
Jadi.. jom layan gambar yg aku ambik dari kamera aku yg terukkk... 


Memula sebelum masuk.. beli tiket .. Kekanak RM 5.00 ..Dewasa RM 10.00 . Ini harga untuk pemegang MYKAD..kalau takda ..memang harga lagi mahal la.
Kalau korang nak tahu, kota ni sebenarnya dibina berbentuk bintang dan dibina di atas tapak Pendaratan Francis Light dengan pengirinya pada tahun 1786 untuk 'mengambil alih Pulau Pinang' . Mula- mula tempat ni dorang bina guna batang nibung ja .. ( tau tak pokok nibung tu cam mana ? tak tau..tanya pakcik Google ) Lepas tu baru di bina dengan batu-bata.





Ini adalah deretan bangunan yang digunakan sebagai tempat perlindungan, pejabat, penjara dan sebagainya.  Di sebelah bangunan ni ada sebuah gereja kecil yang digunakan oleh mereka.

Ini suasana di dalam bangunan diatas tu. Dinding nya memang amat tebal. Bukan senang nak robohkan ni.


Bangunan ni pula adalah tempat simpanan senjata Api 

Bila aku melangkah masuk ke dalam ni.. terasa sempit sangat.. sebab pertama..dindingnya amat tebal..lepastu ada satu lagi tingkat ke bawah. terasa cam haunted plak.. kekekeke...





Inilah Meriam Seri Rambai yang dikatakan telah timbul dari laut selepas kapal yang membawanya diserang oleh lanun. 
Kisah lagenda rakyat pula mengatakan, kalau seseorang wanita dah lama berkahwin dan belum memperolehi anak, akan hamil sekiranya meletakkan bunga di atas meriam sebagai bentuk doa.
Jadi.. yang Islam, jgn nak test plak.. boleh mendorong kepada syirik. Hanya Allah yang berkuasa memberi atas segalanya. Tiada apa-apa kuasa ke atas meriam tu yang hanya diciptakan oleh Manusia juga. 

Sebelum kami ke sini sebenarnya kami nak ke 3D Art Muzium... tapi punya la ramai manusia.. beratur panjang kat luar. Pada masa kami sampai..sebuah bas yang membawa pelancong juga turut berhenti di situ. Jadi..kami sedia menarik diri.. kembali berjalan membawa diri . nasib muzium 3D dgn Fort Cornwills ni dekat saja..jalan kaki jer..

Maka.. sekian laporan untuk lawatan ke Pulau Pinang tahun 2015. Tahun 2016, kena kurangkan aktiviti berjalan-jalan..sebab anak sulung aku Danish akan ambil UPSR tahun ni. Asal cuti sekolah..pasti ada kelas tambahan. Jadi..simpan budged  berjalan untuk hujung tahun saja.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...