Monday, March 19, 2012

Lee Huat Garden & Batu Pahat Perlis

 Sabtu lepas Danish minta nak jalan-jalan tengok haiwan. Jadi, kami pun buat keputusan nak ke sini
Lee Huat Garden Changlon kedah..sekali bila dah sampai.. tutup daa..dalam proses baik pulih..entah bila nak siap.
Untuk tidak menghampakan Danish nak tengok Haiwan.. kami berpatah balik ke Batu Pahat Perlis.Maka jadinya edisi pusing perlis la.. 
 Ular sawa nih amat-amat menarik. Tak rasa seram pun tengok dia..macam cun ja..
 Tapi..bila tengok ular sawa belalai gajah ni, buatkan aku rasa tak sanggup nak tenung lelama. Aku terbayangkan seperti lintah gergasi. Eeee... geli la makcik.
Yang ni pula uLar sawa batik. Relaks ja dia.. aku pernah pegang ular sawa ni..tapi entahla yg mana satu. Aku bayangkan badan dia berlendir.. tetapi apabila pegang..cuma rasa sejuk dan licin ja... Ok..boleh dipegang kiranya tak menggelikan la.
Maka tertunailah janji kami pada Danish nak bawa dia tengok haiwan. Walaupun yg ada cuma ular, monyet ( ada baby kecil, cute ) Buaya, Kura-kura , biawak dan iguana. Tetapi ular tedung di sini amat -amat besar. Kalau kena patuk, entahla dapat bertahan selama berapa minit. Dapat la juga Danish menambah ilmu serba sedikit. FIras pun suka.. monyet pun dia panggil bear -bear..siap buat bunyi kucing pada monyet tu. Ada masa , kita jenjalan lagi..
byeeee



Friday, March 16, 2012

ApeHHH.. apEEhhhh...

 Seronoknya jumpa apehh..
 entahla apa yang ditenungnya pada lilin tersebut
 cuba memadamkan apeh dan amat gembira apabila melihat apeh meliuk-liuk ke kiri & kanan


dah bosan menunggu..jadi nak membaca kejap..

Jam 1.03minit pagi semalam.. aku terjaga..fuh..gelap gelita..dan kipas pun dah mula memperlahankan tariannya. Slow -slow terus diam. Apabila kegelapan yang mengambil alih, secara tidak langsung suasana sunyi sepi turut memenuhi ruang, dan semakin lama haba panas mula terasa.
Jadi..memang la tak boleh nak tidur dah..panas. kami anak beranak semua dah terjaga. Untuk mengelakkan gelap yg teramat..maka encik suami pun pasang la lilin. Apabila lilin dah terpasang..si kecil la yang paling gembira. Sambil mengelilingi lilin mulutnya sibuk menyebut..apeh..apeh..apeh.. (api). Macam-macam aksi ada.. yang paling best apabila sesi memadamkan lilin tersebut. Terkekek -kekek Firas ketawa gembira. Abang Danish dah tak terlayan dah..bila letrik dah on..terus sambung tidur . Tetapi Firas..sempat makan coco crunch dulu, baru sambung tidur.
Jam 2.00 pg lebih baru letrik kembali on.. maka edisi berdengkur disambung kembali.
Pagi tadi ngntuknyaaaaaaaa....


Thursday, March 8, 2012

ngeri tak ? takut tak ?

 Tahu apa benda nih ?
 kat sini, boleh minum-minum dulu..bestnya..
cantik sink ni..kalau pasang kat umah gerenti cun

Dugaan betul tahun ni.. asal ja umur aku meningkat..tetiba ja aku kena berkunjung ke sini. Kiranya..dalam bulan Feb, 3 kali aku ke sini. Kali pertama..aku tampal gigi.. 1 minggu kemudian..aku ke sini kembali..gusi tu bengkak.Doktor nasihat suh aku cabut. Tapi aku dengan senang hatii. cakap..tak pa dok..tak yah cabut..ok lagi nih. Dok pun tak nak bertengkar ngn aku..jadi hari isnin lepas.. aku kembali ke sini. Dok senyum ja tengok..siap tanya.. " macam mana , dah buat keputusan nak cabut ?" hehehehehehhe... tersengeh panjang ja aku.
" ok dok, saya ikut cakap dok ".
Debaran hati aku ..dup dap dup dap..dok dah spray ubat kebas...wah..berperisa strawbery la...pastu...entah berapa minit yg pantas..dok inject gusi aku..adeh..macam tercucuk tulang ikan. Lepastu..aku mula rasa lidah aku dan kawasan sekitar dah membengkak . Dah tak rasa apa- apa dah.. Dok pula suh aku relaks jap..nak telan air liur pun susah maa.. Kemudian.. dok muncul kembali..pastu..ada  pembantu dok pegang kepala aku pula. Huwaaa...makcik dah gabra... peluh dingin beb....
Pastu..dok tanpa segan silu..tak minta kebenaran aku pun..dia injek lagi kawasan sekeliling gusi tu.. dan..dia dah tak tunggu lama.. penyepit aneh tu dah dimasukkan ke dlm mulut aku.. waaa....
Pastu... aku nampak..dok dah bawa keluar gigi gaham besar aku tu..wuihhh...besaqnya gigi...
Laaa...rupanya tak sakit pun.... aku tak rasa amenda pun..tetiba nampak gigi dah ada kat depan mata. Siap dok pesan lagi..kalau nak simpan gigi ni.. rendamkan dalam clorox semalaman..esoknya pasti bersinar macam mutiara.. Hahahahahha.. ayat dok tak leh tahan. Kalau jual laku tak dok ?
So.. tamatlah kisah ngeri aku di bulan Februari 2012..
Sekian..

Tuesday, March 6, 2012

Kedai ni jual apa ibu ?


Di suatu petang yang hening..ketika aku menunggu encik suami mencucuk dinding bank itu ..

DANISH : Ibu, kedai ni jual apa ?

IBU         : Danish bacala apa yang dia tulis kat kedai tu ( sambil tunduk melayan Firas )

DANISH  : Danish dah baca.. tapi tak faham la ibu...

IBU          : Cuba Danish baca kuat-kuat.. ibu nak bagi adik makan buah ni..

DANISH  : Dia tulis dia jual Hoe dan ubat la ibu... Hoe tu apa ? Danish tak pernah dengaq pun.

IBU          : ( Automatik mengangkat kepala dan mencari kedai tersebut ) Ha, jual Hoe ?

DANISH  : tu cuba ibu tengok.. Perniagaan Fook Seng Hoe dan Ubat.. dia jual hoe dan ubat .

IBU          : Hehehehe..... ( dalam hati..aha, macam betul jugak kata Danish ni.. ) tak la..dia jual ubat ja.

Danish      : kalau jual ubat.. sebab apa dia letak DAN ?

Seperti biasa... ibu cuba menjelaskan maksud perkataan tersebut. Walaupun sebenarnya ibu sendiri dah mula terkeliru dengan ayat tersebut. Danish tetap tak puas hati..  dengan persoalan last apabila aku terangkan maksud perkataan tersebut " iya ka ibu ?" ( ayat apabila dia rasa ada yg tak kena).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...