Monday, May 31, 2010

Alhamdulillah..akhirnya tercapai Juga



Syukur sesangat sebab impian adik aku yg ke-3 untuk menjejakkan kakinya ke Politeknik berjaya juga. Minggu lepas aku tolong cek bagi pihak dia..sebab dia dah buat rayuan. Memang tak menghampakan. Maka dengan senang hati aku menyampaikan berita ni pada dia.Kemarin selepas dia melihat surat tawaran..terus tersengeh macam kerang busuk.Tapi still nak cover .... kegembiraan dia tu. Petang kemarin juga dia terus keluar fotostat dan tangkap gambar. Nampak sangat dia seronok.Kemasukkan dia bulan 11 nanti, tetapi..kena jawab dalam tempoh 2 minggu.
Semoga Hamid tak mensia-sia kan peluang yang telah diperolehi. Dia ditawarkan bidang Diploma Ukur Tanah. Tempatnya pula boleh dikatakan masih dekat.Cuma di Kulim sahaja. So..semoga sabar tunggu bulan 11 nanti.Skrg..melepakla sepuas hati.

Thursday, May 27, 2010

Kami Rindu Padanya..

Sudah hampir sebulan..kami merindukannya.Kekadang aku terkenangkannya.Jadi..untuk menghapuskan rindu yg bertandang di sudut hati, kami sanggup melalui jalan yg sesak hanya untuk melihat kelibatnya.Tetapi petang semalam..dia dah tiada di situ..entahla kemana dia di bawa pergi.Semoga dia memperolehi tuan yang juga menyayanginya sepenuh hati.
Usianya hampir 5 tahun..maknanya dia telah bersama kami dengan memberi baktinya yang terbaik.Dahulu warna bajunya adalah hitam ..tetapi dek kerana kasihnya suami aku pada dia segalanya telah bertukar.Dia di beri warna baru..Light Purpel..siap bersama skirtnya..dia dihias dengan sepenuh kasih sayang.Harganya melebihi set barang kemas yang aku inginkan.Fuh..kekadang aku cemburu juga padanya.Dia bagaikan awek buat suami ku..dan aku ni..ibarat isteri tua pula.heemmm...jeles...jeles.Tetapi bersamanya juga aku merasa nikmat sesat dijalan..dan detik ketika aku menumpahkan jagung manis atas kusyen empuknya...sehingga berjaya mendengar ceramah percuma dari suami ku.
Kini ..setelah dia tiada..baru aku menyedarinya.bahawasanya..aku juga terlalu menyayanginya.Terasa sedih untuk membiarkan dia menjadi milik orang lain.Semoga dia juga dimiliki oleh sesorang yang mengasihinya.Setiap petang..bila aku melihatnya..terasa seolah dia memanggil aku kembali padanya.Ohh..terasa sedih dan pedihnya.
Pasti kengkawan aku juga pernah merasakannya.Mungkin apabila kami mendapat penggantinya..perasaan ini akan hilang dengan sendirinya.Adios..semoga kita berjumpa lagi.

Wednesday, May 26, 2010

aku mengantukkk...mengantuk...

aku yang mengantuk *_*


Di awal pagi tadi..tetiba.."you are not alone..i'm here with you..."fuh..berdendang sayu la pulak.Ohh...bestnya lagu ni..layan tidur lagi...tetiba.."ibu..ibu..msg ni..." alahai..anak ibu...dah kejutkan ibu la pulak."ok..ok..ibu bangun..."...Danish terus berkalih...dan sambung tidur balik.Aku pula..sapa la msg aku pepagi buta ni.Baru pukul 4.44minit pagi.Tengok..tengok..alamak..Maxis la... Aku dapat msg yg memang tak penting ni pada jam 4.44minit pagi !. Tension..tension.Oklah..aku nak sambung tidur.

Sepuluh minit berlalu...pusing kiri..pusing kanan..sedapnya En.suami tidur..Danish pula..hemm...bantal peluk,bantal tidur..semua terkumpul kat hujung kepala..tetapi..dia pula tidur tanpa beralas bantal..dan memeluk dinding katil F1 dia jer.Macam-macam gaya ada..dan aku..masih terkelip-kelip.Pandang ja..syiling umah..dengar bunyi kipas siling..ada sebiji dua kenderaan melintas kat atas jalan & tiada lipas merayap kat dinding...ishh..takleh jadi nih.Mungkin aku kena gi tandas dulu.Ok..bangunn...gi tandas dulu.

Masuk ke bilik..ok..landing balik..fuh..selesa ni..tapi..mata tak nak pejam la pula...Aku dah rasa cam nak nagis..tidurla-tidurla....Jelesnya aku tengok dua orang lelaki kat kiri kanan aku ni. Masyuk ja diorang dilayan mimpi..Time macam ni la aku sebenarnya dapat menatap wajah mereka dengan sepenuh hati dan jiwa.Cukup membuatkan hati aku damai dan aman.Terasa berjuta kasih sayang yg aku miliki dari mereka. Tapi..semua tu tak membantu untuk aku tidur.aku masih belum tidur.Jam dah pun berbunyi pukul 5pg. Dah macam-macam cara aku buat...kali terakhit aku tengok jam..dah pukul 5.45minit pagi..selepas tu..aku dah tak sedar apa yg terjadi.

Kemudian..ada lagi bunyi yang menganggu aku.Baru ja aku menikmati tidur yg lena dan kusyuk.langsung tak di ganggu mimpi...Berat ja nak angkat mata ni...cuba la ...rasa macam aku dah cam sangat bunyi ni...Alamakkk....6.18 Pg.Aku sudah lewat la...tak boleh jadi ni..kalau aku tak bangun lagi sampai 6.30.sure mak mertua aku yg akan tolong kejutkan.Wohh..malu aku malu.Maka..dgn sepantas kilat..capai apa yg patut..let's go to toilet.

Maka kesimpulannya..pagi ni..hasil yg aku dapat...aku mengantuk....semalam dah tidur lewat...layan Ghost Wishper..(sebab sekarang..kul 9mlm aku dah tidur..jadi..kul 11.00mlm dah dikira lewat la.hahahahhaha...)So..aku kena lawan ngntuk ni.Mungkin makan dapat menyegarkan aku.Makan..dan makan, hahahahahahahahahahahaha....

Tuesday, May 25, 2010

Cinta Sufi - Ramli Awang Murshid


Kegilaan aku pada buku tulisan Ramli Awang Murshid bukan lagi rahsia.Aku sentiasa menunggu tulisan beliau yang terbaru. Lebih menggila lagi , apabila aku mendapat tahu Ramli akan menyambung watak Laksaman Sunan atau nama sebenarnya Saifudin. Seorang pemuda yang berasal dari Tanah Rencong. Bagaikan sesuatu yang penting akan hadir dalam hidup aku apabila aku mengetahui akan kelahiran novel tersebut. Puas aku menunggu sehingga ianya dilancarkan.Kemudian..bermulalah episod aku cuba menjejakki buku tersebut kat Kangar ni..tetapi..susah maa.....Stok tak sampai ke sini lagi.Frustnya aku...kemudian..aku mencari di pameran buku di Dewan 2020..dengan harapan yang satu..cuma cinta Sufi yang aku cari..namun...buku tersebut telah habis di jual.....Frust lagi. Akhirnya rezeki menyebelahi aku apabila seorang teman akan ke KL.Maka kepadanya aku titipkan pesanan..( tetapi...lupa bagi duit la pula ) carikan aku Cinta Sufi.Alhamdulillahh...akhirnya..buku tersebut berada jua dalam genggaman ku.

Dengan sepenuh jiwa aku menatap lampiran demi lampiran.Aku ingin cepat bertemu dengan Sunan,ingin mengetahui nasibnya yang seterus. Apakah masih ada peluang untuk dia bersama Haryani..sesungguhnya...jodoh Sunan bukan dengan Haryani..Sunan telah kembali ke Abad-15.Tiada lagi Haryani,Semuanya telah menjadi kenangan.Di hati Sunan cuma ada Penciptanya, Allah yang Esa dan kasih sayang pada arwah isterinya yg tercinta serta kasih Ibu yg sejati.

Namun..Sunan kali ini tidaklah segagah dulu..segala tenaganya telah hilang, akibat dari perjalananya merentasi masa ke abad -21 dan kembali semula ke abad-15.Pertembungan kali ini adalah musuh yg ingin menjajah Melaka.Portugis telah mula menyerang Kota Melaka pada tahun 1511.Ditakdirkan Sunan ditemui oleh seorang janda Pahlawan Portugis yg terbilang iaitu Catalina.Kedatangan Catalina ke tanah melayu cuma dengan 1 tujuan..mencari siapakah Mariam yg seringkali muncul di dalam mimpinya .Mariam yg ditemuinya sering mendendangkan sebuah lagu yg tidak pernah didengarinya..alunan yg menusuk kejiwa dan mampu membuat Catalina menangis.

Sunan menjadi hamba kepada Catalina..namun tetap menegaskan dia bukan Hamba kepada sesiapa..cuma hamba kepada Allah yg Esa.Kesabaran yg ditonjolkan oleh Suanan benar-benar membuatkan Catalina tertnya-tanya siapakah lelaki Ini? Rahsia siapa sebenarnya sunan akhirnya bocor apabila sunan diselamatkan oleh bangsa Polip.bangsa yg memiliki sayap dan juga mengakui Keesaaan Allah.

Setelah Sunan kembali memiliki tenaganya..dia kembali membantu Catalina mencari Mariam di hulu Melaka.Catalina telah dikhianati oleh bangsanya sendiri ,iaitu tentera Portugis yg sebenarnya telah membunuh suami kesayangannya.Maka dengan bantuan Sunan..Catalina dan pembantu setianya Renata (pengamal sihir) telah mengharungi perjalanan ke Hulu Melaka.Sepanjang perjalanan mereka sering diganggu oleh makhluk Allah yg tidak mengakui KeEsaan Allah.Musuh-musuh Sunan dan Wali sufi sentiasa mencari jalan untuk membunuh Sunan kerana pada anggapan mereka..Sunan adalah penghalang kepada usaha mereka untuk menyesatkan umat manusia.

Wahh...penjang la pulak...tapi tak abis lagi ni..kalau nak..beli sendiri la ya.Kalau tak pernah baca..cuba beli dari novel pertama..iaitu BAGAIKAN PUTERI, CINTA SANG RATU,HIJAB SANG PENCINTA & yg Last CINTA SUFI. Tapi aku harap..cinta sufi ada sambungnya .Aku masih tertanya-tanya..kemana Hang Tuah membawa Sunan dan adakah Catalina atau nama islamnya Mariam..berkahwin dengan Sunan ?.hemmm...tak puas aku membacanya sekali.Aku pasti akan mengulanginya lagi dan lagi.

Apapunn..Cahiyok Ramli Awang Murshid..Novel dia sentiasa lain dari yg lain.Love It.

Wednesday, May 19, 2010

Alamak..misi mai umah la..

Pagi ahad lepas..dlm kul 10 pg..ketika aku sibuk membasuh dan sesungguhnya aku sibuk..tetiba..Assalamualaikum.... alahai..sapa la pulak mai umah mertua aku ni..? Dah la time ni tinggal aku dan Danish ja..en suami kuar beli makanan tuk tukang rumah..emak mertua sefamily plak dah pi umah kakak ipar aku kat sungai petani.Aku ni bukan kenal sangat org area sini..boleh di bilang dengan jari berapa orang ja yang aku kenai.Tak bermasyarakat ka aku ni?(hehhe..tak sempat la...Kebanyakannya ..kenal muka..tapi..tak tahu nak panggil apa)
Buka ja pintu..jeng..jeng...jeng...makcik misi la....Ish...terkedu kejap aku..bila masa pulak aku buat date ngn misi ni?Tak ingat la pulak aku...apapun..maniskan muka (walaupun sebenarnya rupa aku hudoh sungguh..panas beb ) Waalaikumussalam......(fikir kejap..apa aku nak cakap ye ). Tak sempat aku nak bersuara seterusnya..terus makcik misi sambung.."haaa..nasib wati ada..makcik maria datang ni nak buat lawatan ke rumah".Fuh selamat aku..dia dah bagi tau suh aku panggil apa kat dia. Yang bestnya..terus dia panggil aku Wati..alahai..ok jelah mak cik Maria..apapun boleh la..asal betul nama aku.
Maka selepas selesai sesi pembuka kata..maka..makcik misi pun memulakan operasinya.."haa..Wati pi ambil bantal..tidur kat sini..makcik nak cek" alamak..nak cek ker..maka..dengan muka penuh sopan.. aku menjawab.."oo..makcik duk sat na..saya nak pi tukar apa yang patut..rasa cam berbau pulak" (malu la pulak aku..dia dah nampak ropa menantu tok timah yg sangat sememeh ni).Sebenarnya...time makcik misi tu sampai..anak teruna aku baru lepas mandi..pastu melepak kat depan TV dengan hanya memakai tuala..jadi..lepas je dia nampak makcik misi tu..terus berlari masuk sembunyi di dalam bilik.Lepas tu banyak soal pula..nurse tu nak buat apa ibu?awat dia mai rumah?dia bawa apa dalam beg besar tu ?laa..tak terjawab pula aku.Jwpn aku bagi senang ja..nak cek baby ni...bukannya nak cek danish...."OOOO...kalau macam tu takpa la".Hem..sebenarnya dia risau kalau misi tu nak cek dia.Apala Danish...
Setengah jam kemudian..operasi selesai..maka..aku pun mengiringi makcik misi ke pintu...ramah betul la makcik misi ni..maklumla..dia sebenarnya jiran kami juga..cuma berselang 4 buah rumah dari klinik yg merangkap rumah dia juga.Tetapi..ini baru kali kedua aku bertentang mata dengan dia.First time jumpa..aku tak tahu pula dia adalah misi bagi area kg sg baru ni.Teruk sungguh aku ni.Ingatkan lepas tu makcik misi nak terus balik..dia melangkah ke rumah aku la pulak.."makcik nak tengok rumah watila..boleh?", ish..takan aku nak nak jawab tak boleh..tentula boleh saja..alahai..malu la pulak aku pada tukang umah,nasib tukang umah ada kat belakang..tak nampak la rupa sememeh aku ni.
Selepas puas meronda lam umah..bagi penerangan serba sikit..dia pun..dah penat gamaknya.. "oklah wati..makcik pergi dulu la..ada rumah lagi nak kena melawat"...haaa...akhirnya..
Apapun..aku bagi lima bintang la untuk makcik Maria.Misi yang best.Tahun depan..makcik Maria dah nak pencen..patutla banyak pengalamannya.Lepas tu Happy jer cerita hal umah dia katmelaka..dia dah ada angan-angan nak balik kampung lepas pencen nanti.Dah 29 tahun dia tinggal kat perlis..semasa bercakap..dia suka tersenyum,sampai aku pun terikut-ikut.Bagus la makcik Maria.Selamat menunggu hari pencen dengan sabar ya.

Tuesday, May 18, 2010

Kad Hari Guru dari Danish

Tulisan Anak Teruna aku..

yess..dah siap pun

Sedang kusyuk menghias
Jeng-jeng-jeng..kad Khas dari Danish untuk cikgu Masniah dan pembantu guru..kak Ros. Idea untuk semua gambar kad atas kad tu adalah idea Danish..cuma hiasan tepi kad dan tulisan SELAMAT HARI GURU tu ja dari aku.yang lain..atas usaha dia sendiri melukis, mewarna dan lekatkan kat atas kad tu.
Sehari suntuk juga kami mengerjakan kad ni..sampai lenguh pinggang aku.Lepas Danish dah siap tulis semua..aku kena la buat sampul pula.Danish ada banyak idea nak dilukis tetapi dia rasa susah pulak nak lukis. Apa saja dia kata nak lekatkan kat atas kad tu..aku ikut sahaja.Biar dia rasa yakin untuk membuat keputusan atas kerja dia sendiri.Hasilnya..memang dia cukup gembira dengan apa yang diperolehi.Mungkin pagi ni cikgu dia akan tergelak besar melihat kad dari Danish.
Sebelum aku lupa..aku nak ucapkan Selamat menyambut Hari Guru buat semua sahabat -sahabat aku yang bergelar cikgu.Aku ada ramai sungguh sahabat yang menjadi cikgu.Tak mustahil suatu hari nanti..mereka akan menjadi guru kepada anak-anak aku pula.Semoga cikgu-cikgu semua berjaya mendidik anak bangsa menjadi pelapis negara yg cemerlang di dunia dan akhirat.Sesungguhnya jasa cikgu tak akan terbalas sampai bila-bila pun.
TERIMA KASIH CIKGU




Thursday, May 13, 2010

14 Minggu 5 Days

Alhamdulillah..petang kemarin aku gi scan dan membuat pemeriksaan rutin.Semuanya ok,cuma HB aku ja agak rendah.Dan kali ini aku telah mengetahui usia kandungan yang sebenarnya. Ikut pada scanning yang di jalankan usia kandungan ku dah 14 minggu 5 hari..maknanya dah 3 bulan lebih dan menghampiri 4 bulan.Sekiranya kiraan ini tepat..aku dijangka bersalin pada 10/11/10..sempatla aku makan kueh raya sepuas hati.
Pengalaman ke Kilinik ibu-ibu mengandung petang kemarin agak memenatkan juga.Aku sampai di klinik lebih kurang jam 2.50 petang..semasa pendaftaran..ok..cepat dan pantas.Kemudian, aku terus ke bahagian ibu mengandung..pemeriksaan pertama..tentulah cek tekanan darah dan berat..ok..pantas..kemudian..ambil darah. Bab ni yg aku lemah sikit ni..tiap bulan darah aku di ambil dekat lengan ni.Sakit juga..masuk ni dah 3 kali ..2 kali kat sebelah kanan..sekali kat sebelah kiri.Nasib nurse yg amik tu lemah lembut..selamat sikit.Kat sini pun ok..lepastu aku ke makmal pula..antar urine dan darah yg di ambil tadi..kat makmal ni..aku memang suka..cekap dan pantas..kejap ja duduk..dah siap.
Selepas selesai ambil keputusan di makmal..aku pun kembali ke bahagian ibu-ibu mengandung.Letak kad aku kat bilik pemeriksaan kandungan.Ha...kat sinila bermulanya era menunggu dengan perasaan penuh kebosanan.Mata aku asyik tengok jam kat dinding tu..semasa jarum jam menghampiri 4.30 petang..baru dengar nama aku di panggil.Fuhh..penat..kalau cek tekanan darah aku time ni..tentu tinggi sikit.Masuk kat bilik tu..macam biasa..nurse tanya..apa masalah aku..makan ubat tak?kenapa HB still rendah..hemm..maka aku pun jawabla apa yg patut.Nurse-nurse kat sini semuanya bagus-bagus.Dah mesra pengguna..tak macam dulu-dulu. Masa kat sini la aku dapat detac kenapa kat bilik ni slow sesangat. Kalau dulu...cek..terus tulis atas buku pink tu..tetapi..sekarang diaorang terus masukkan lam komputer.Guna program yg diselaraskan. Aku tengok diorang macam tak diberi latihan untuk menggunakan program tersebut. Masih tercari-cari dan tertanya-tanya apa yg patut di isi di ruangan yg disediakan.Lepastu..bila tak tahu..main redah ja..bila silap..kena ulang sekali lagi pengisian borang tu.Alahai..lambatnya.Tempoh masa utk cek kandungan tak sampai 10 minit pun.Masa yg di ambil utk isi sistem tu..hampir 30 minit.
Tunggu punya tunggu..dalam 4.55 ptg..baru aku dapat jumpa doktor.Masuk jumpa Dok ,kejap ja..sebab aku memang nak scan ja.Jadi..jam 5.05 minit lebih kurang..baru aku selesai semua dan boleh balik.Aku adalah orang kedua terakhir untuk hari itu.Kesian en Haffiz yg menunggu aku kat luar.Mesti dia telah bergurau-gurau dan bermesra-mesra dengan otak dan hatinya sebab letih menunggu aku. Tepat seperti dugaan aku..en.Hafiz dah memenuhkan masanya dengan termenung..layan tenet kat HP ..keluar beli air kat depan klinik.Nasib ada air..aku pun dah separuh kering.
Jadi..20/05 ni..iaitu minggu depan..sekali lagi aku kena scan.Untuk pengesahan.Hope kejadian ni tak berulang lagi minggu depan.

Monday, May 10, 2010

Selamat Hari Ibu

Main Lekat ja

3 Love..utk adik,Ibu & abah


Cikgu tlg tulis

Alhamdulillah..tahun ini merupakan tahun ke 6 aku menyambut hari ibu.Dan buat pertama kalinya aku mendapat hadiah dari Danish.Tahun ini dia dah faham maksud hari ibu.Walaupun hadiah tu disediakan oleh pihak Pra Sekolah Sungai Baru..tetapi Hiasan tu..dilekatkan sediri oleh Danish.

Hari Jumaat lepas, bila aku sampai umah..terus dia ikut masuk dalam bilik.Sambil tu bawa hadiah....tuppawer.Aku ingatkan dia menang apa-apa kat sekolah..sebab kat dalam tupawer tu ada gula-gula dan sumi. Terus dia bagi pada aku "ni hadiah hari ibu untuk ibu, adik pelekat sediri love dan bunga tu".Heheheh...pastu dia siap pesan " ibu jangan isi makanan dan jangan bagi kena aiq, ibu isi gelang..keronsang..letak dalam bilik tiduq ja tau". Haaa..pjg juga pesanan dia..aku sempat cakap ok ja.Pastu dia sambung lagi "ni adik pelekat 3 Love, 1 love untuk ibu,1Love untuk abah dan 1 love lagi ni untuk adik". Alahai..shahdu la pulak.Okla...Ibu suka apa pun yang Danish bagi. Lepastu bermula la upacara memaksa aku makan gula-gula dan sumi kat dalam bekas tu.
Last sekali dia pesan pada aku..nanti masa hari guru..adik nak beli hadiah untuk cikgu pula.Laaa..dah siap pesan.
Untuk semua kengkawan..selamat Hari ibu..semoga kita menjadi isteri yg dibanggakan oleh suami..dan ibu yang dikasihi oleh anak-anak.Moga kita berjaya mendidik zuriat yg dikurniakan ini sehingga menjadi Umat Muhammad yg berjaya di dunia dan akhirat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...