Thursday, July 5, 2018

IRIS HOUSE RESORT CAMERON HIGHLANDS

Apa rasanya bila bercuti ke Cameron Highland di hari raya..
Horeeyyy ... macam nak balik kampung..beraya di kampung halaman.. sambil sangkut dalam jem..sambil layan lagu raya.. waa..feeling balik kampung wei... Bila singgah RNR.. nak masuk tandas pun tak boleh.. jemm... padan muka..nak sangat rasa suasana balik kampung kan.. 
Nak makan kat RNR.. kena tunggu giliran..meja penuh... hahaha..

Hari raya ketiga, kami saja cari pasal.. nak berhari raya di atas Cameron Highland.  1 Minggu sebelum raya, aku booking bilik. Punyala susah nak dapat bilik besar..pada harga mampu milik.. sebab kali ni aku bawa mak, ayah dan adik adik sekali.
Aku cari yang ada 3 bilik tidur. Akhirnya .. dapatla di Iris House Resort. RM270 satu malam.. ++ tax hampir RM 300.00 untuk satu malam.

Iris House Resort terletak di Tanah Rata, menghadap padang Golf Pekeliling. Lebih senang aku cakap, duk sebelah Smoke House saja.. Tak dapat duduk Smoke House, jadik jiran pun boleh laaa..
Dari sini nak ke Taman Sedia.. dekat yang amat.. naik kereta, lalu ikut roundbout yang pada aku boleh buatkan aku conpiuse, nak lalu ke tidak. Roundbout yang langsung tak bulat.. hahahaha.. tak caya korang try lalu ikut situ tengok.

Kat sini , masa untuk Check in adalah jam 3.00 petang dan check out jam 12.00 tengah hari.Semasa Check in, diorang akan minta deposit sebanyak RM 100.00 dan akan dipulangkan semasa Check out apabila korang serahkan barang-barang yang diberikan semasa Check In. Antara barangnnya 3 helai pengelap kaki, remote TV, shampoo dan gel mandian ( yg ni tak perlu dipulangkan) , username dan pwd wifi ( tapi slow tahap siput, ni pun takyah pulangkan ) kunci bilik, dan no petak untuk parking kenderaan korang. Kalau barang ni tak cukup.. deposit korang lesap.. di bawa bayu Cameron Highland. Kami dapat bilik di tingkat 4, dan paling hujung , setiap bilik ada 2 balkoni iaitu di bilik tidur utama dan di ruang tamu. Ini suasana dari bilik aku, menghadap padang golf dan bangunan yang sedang dibina. Suhu tak sejuk sangat..tapi tak panas. Maknanya..suasanya yang amat sesuai untuk masuk bawah selimut dan buka kilang taik mata. Hahahaha...
Disebabkan dlm gambar ni dah nampak tempat parking, biar aku ceritakan terus hal parking . Parking hanya disediakan untuk sebuah sahaja kenderaan , iaitu di bawah bangunan ni. Jadi kereta adik aku..kena la paking di luar.. nun di tempatyang korang nampak tu.. tak jauh pun..lintas jalan sahaja.

Bila masuk saja ke bilik.. taraa... alhamdulillah..  
kemas, cantik dan bersih. Ni ruang tamu..dan korang boleh nampak di belakang ruang tamu.. adalah dapur kecil yang comel. Di dapur disediakan periuk nasi, electric kettle , pinggan mangkuk, sudu , dan mug. Peti sejuk besar juga disediakan. 

Masih di ruang tamu.. dan tu pintu ke bilik tidur utama.. Siaran TV pun Ok.. Astro ada .. tapi tak semua chanel la. Datang Cameron Highland  nak menghadap TV.. baik balik duk rumah saja..

 Inilah bilik tidur Utama. Setiap bilik ada tandas.. jadi jangan sesaja nak pi rebut tandas di bilik lain yer..
Masih lagi di bilik tidur utama. Aku suka.. ada balkoni.. Buka ja sliding door tu.. bertambah kuatla aircond yang masuk. Bagi korang yg bawa anak kecil.. hati hati.. takut ada yg nak tiru spiderman pulak.. bahaya dik ioo.. nyawa bukan boleh dibeli kat Tesco ataupun Giant.. 
Tandas..

Ini Bilik tidur ke- 2. Bilik memang luas, jadi jgn susah hati. Kalau anak ramai..katil yg ada tak mancukupi, aku cadangkan korang bawa toto sebagai tambahan. Boleh lepak di ruang tamu atau di bilik saja.
Ni pula di bilik ke-3. Bilik sangat kemas.. dan setiap bilik ada tingkap. Jangan risau.. kalau rasa tak cukup sejuk, buka tingkap luas-luas. Di sini tak disediakan kipas atau aircond.


Jeng- jeng - jeng.. apakah ini ? .. Inilah juadah sarapan pada hari kedua.. rendang ayam aku bawa dari rumah..  siap bekukan..pastu masukan dalam cooling beg..sampai cameron..masih lagi keras.. Lepastu terus simpan lam peti.. cayalah.. yg lain.. mak aku bawa sambal ikan, gulai ayam ..dari tin..telur dadar. Nasi pun mak aku yg masak.. hehehe.. untungla bawa mak bercuti.. 

Inilah rumah jiran kami.. Smoke House. Nak singgah makan scone..tapi tuan rumah tak jemput la pulakk... kekekeke..

Ok.. habisla cerita tentang Iris House Resort. Kalau di tanya pada aku... ok tak tempat ni ? Jawapannya..sangat ok dengan kadar harga yang dikenakan. Aku ada terbaca review yg tak berapa elok , tapi nasib aku baik, dapat bilik yg bersih , kemas dan cun. Kalau bukan time pick hour, harga sebenarnya lebih murah..
Kalau korang nak bawa ahli keluarga yang ramai.. cubalah datang ke sini. Kat taman sedia ,yang terletak di belakang Iris House Resort ni, ada kedai makan, kedai steamboat dan kedai scone yg sedap.. , jadi tak perlu nak bersusah payah ke tempat yg jauh. Kalau rajin, bawa bekal dan panaskan kembali saja. Bawa beras secukupnya.
Sekian, nanti aku sambung lagi. 

2 comments:

Kak Feni said...

Terasa nak pergi cameron pula.

mela said...

Safeni Feni.. jom.. tapi serik dah nak pergi time raya... ramai sangat.. kekeke..

Nufnang