Tuesday, January 28, 2020

LABU SAYONG KUALA KANGSAR PERAK

 Pi Kuala Kangsar ..masukan list ni dalam sesi lawatan hampa na.
Tapi sat nak habaq, kami orang Kedah dan Perlis kebanyakan panggil Kuala adalah  'KOLA' .
Jadi kalau orang tanya .. ' Laksa sedap di mana ? '  aku jawab.. mestila .KOLA PERGLIH nuu.. 
Jadi..kalau orang tanya.. hang pi bercuti di mana baru baru ni ? aku jawab.. KOLA KANGSAQ  ..
Jadi..setiap kali aku taip Kuala.. jari jemari halus aku asyik typo... mesti nak jadi Kola jugak.
Jadi.. aku taip Kola.. hampa jangan marah na.. KOLA is KUALA heee.. 

Cara nak ke sini senang ja.. Gunakan aplikasi hebat yang ada. 
Install Waze.. tapi kan.. aku nak cerita sikit hal waze ni..
Lepas kami keluar dari kawasan di raja Kuala Kangsar, kami nak makan Laksa Sotong. Laki aku cakap, dia ada terbaca pasal Laksa Sotong di Kuala Kangsar. Jadi aku yang tak tahu ni pun..waze la Laksa Sotong Kuala Kangsar.. Yess..dapat locate. Jadi kami pun berdesum la ke sana.. Tapi bila sampai..tempat yang di bawa adalah berbeza..  disebabkan kami anak beranak dah tahap lapar.. maka..kami pun bersantap di kedai yang kami jumpa tu ja. 
Sedang enak menjamu selera.. suami aku cakap dia nak google Laksa Sotong di Kuala Kangsar.. sekali jumpa daa.. siap ada keratan akhbar. Maksudnya kedai ni pames la..pernah masuk surat khabar.. Malangnya sepatah haram kami tak paham.. sebab akhbar Cina. Jadi kesimpulannya.. Kedai Laksa sotong tu adalah milik orang Cina dan satu lagi..waze juga mampu menyesatkan manusia-masusia yang mudah sesat ..Heeee... Jadi.. waze telah berjaya mengelakkan kami dari frust menuju ke kedai Laksa Sotong Uncle Chong ( nama samaran) . Hehehe..
Bersambung Kembali Hal Labu Sayong.
 Apabila sampai kat sini.. rupa-rupanya, ada banyak buah kedai yang menjual Labu Sayong. Menarik la weii..  Pendek kata, di situlah tempat menghasilkan Labu Sayong dan di situ jugalah tempat memasarkannya.
Ada macam -macam saiz dan reka bentuk. Harga amat-amat berpatutan. 
Aku memang jatuh Chenta pada si Labu Sayong ni. Jom layan Gambar di bawah. Gambar di atas adalah acuan Labu Sayong. Menurut penjual di sini, tanah liat untuk membuat Labu Sayong di beli dari penduduk sekitar. Jadi jangan ingat depa guna tanah free na.. 

Buatan yang kemas dan berseni.. Lawaa... aku tak tipu.. besar ni. Ada yang separas pinggang aku..bahkan yang hampir melepasi bahu aku pun ada..

Kalau yang kecil kecil macam di bawah 3 unit Rm 10. Ada juga 4 Unit Rm 10.

Besar ni.. Boleh letak di laman Rumah.. cantik..cantik..cantik   x10




Yang ni lampu.
Ini pula tabung. Aku cuba angkat.. ringan jer.. 
Berdasarkan sesetengah kedai yang aku singgah, tokey cakap diorang boleh hantar ke rumah kalau tak muat kereta. Berapa caj yang di kenakan.. aku tak pastila.

Jadi, kalau hampa pi ke sana.. singgah la. Boleh jamu mata pun dah rasa best. Apatah lagi kalau boleh hangkut satu ... hahahaha.  Bawa anak -anak ke sini.. diorang tak kenal pun apa itu Labu Sayong. Tak caya.. try tanya. 

No comments:

Nufnang