Monday, January 14, 2019

PULAU BUNTING YAN KEDAH

Pulau Bunting Yan Kedah.. sudah terlambat untuk kami menaiki jambatan ni. Jambatan ni orang kata MISTERIII... sebab tak tahu apa tujuan sebenar pembinaannya. Dibina sekitar tahun 2004 , aku pun tahu dari blog orang lain. Jadi jangan tanya aku tujuan sebenar-benarnya jambatan ni di bina.. sebab di Pulau Bunting tu..bukannya ada manusia pun yang tinggal di situ. Hanya ada kubur lama, jangan tanya kubur siapa.. aku tak tahu..hahaha... korang baca jer, sebarang persoalan yang naik di otak. sila layan sendiri key.. dan silalah google sendiri. Kalau tanya uncle google, korang akan jumpa banyak lagi gambar pulau dan jambatan ni. Aku letak 2 keping saja, sebab aku tak boleh nak ke seberang.  Jambatan  Di TUTUP.. pada penghujung tahun 2018 haritu..
Alaa.. frust la.. sebab orang cakap pemandangan di Pulau Bunting cantik. Air pun dah membiru.. kalau kat tepi nih, aku boleh tengok air kelabu pekat jela..  sama macam kat kampung aku..
Sebelum korang sampai ke sini, kalau dari arah Sungai Petani, korang akan jumpa pintu masuk atau tapak  untuk mendaki Gunung Jerai . Jadi kalau korang dah sampai ke Gunung Jerai, maknanya dah tak jauh dengan Pulau Bunting. Jalan raya nya juga..sangat la luas .. tak macam jalan kampung pun. Tak caya, try ronda...padahal jalan lenggang gila.. untung la orang kampung di sini. 


Dari pembacaan yang aku dapat, panjang Jambatan ni adalah 2.3 KM . Panjang Pulau Bunting adalah 2KM dan lebar cuma 500 meter. Masa kami sampai sini setelah check out dari SWISS INN Sg Petani lebih kurang jam 2.00 ptg, ada 3 buah gerai jualan makanan dan minuman ringan dan beberapa buah kenderaan pelancong macam kami la.. haa.. aku pelancong kan ? kan ? kannnn ?


Langit membiru, laut membiru .. ( tengok air yang jauh ) biru mata hitam ku..sebab frust tak leh naik jambatan. Basikal siapa di sini ? itu pun MISTERI.. banyak betul anasir misteri kat sini. Yang kurang misteri adalah pakcik yang berniaga air kelapa kat sini, sebab dia orang Perlis. Jadi kadar misteri dah berkurangan. Makcik jual keropok lekor.. aku tak kenal asal mana..tapi keropok lekor dia sedap.. isi ikan lebih banyak dari tepung.. kalau tepung banyak, aku rasa macam gigit kulit kayu. Sakit gusi akak oii. Jadi untuk makcik keropok lekor, saya bagi 3 bintang di tengah hari buta yang hangat lit -lit. Atas dasar jiwa pelancong, maka aku tahankan saja tahap panas tu.. walaupun berebut bayang payung dengan anak -anak.. hahahaha.. 
Kalau sebelah petang, pakcik jual air kelapa tu cakap, ramai yang memancing di atas jambatan. dan ada juga yang berjalan kaki menuju ke pulau.. angin petang best la.. Jadi aku ngn laki aku bayangkan, kalau kami boleh buat business sewa basikal kat atas jambatan ni ? mesti laku kan ? idak pun..beca yang kayuh sendiri.. kompom laku.. 
Walaupun panas, tetapi angin laut tetap best. Kami tak lepak lama pun.. sebab kami nak menjejak sejarah lama di Kota Kuala Kedah pulakkk..
Jom la kita ..




2 comments:

Unknown said...

Jambatan tutup a tau Buka. Saya Manu pergi

mela said...

Masa saya ke sana..jambatan di tutup atas faktor keselamatan. Tiada pihak yang menyelia jambatan tersebut.. rasanya masih ditutup..

Nufnang