Tuesday, August 23, 2011

Bila jejari sudah berinai...

Kalau dikenang kembali kenangan lalu..setiap kali hari lebaran, pasti semua sepuluh jari aku berhias dengan inai. Bau inai akan mengigatkan kembali pada zaman gembira dan nakal sebagai seorang kanak-kanak. Hari ini..tradisi memakai inai pada hari raya dah tiada aku rasa. Tetapi adik aku yang bongsu tu.. amat sukakan inai, selalu pakai inai (tetapi..dia pun pakai kat kuku jaa..).tak kira raya atau tak..kalau dah datang angin dia nak pakai inai..pasti dia akan cari samada inai segera atau menumbuk sediri daun inai .
Petang kemarin mak aku dah pakaikan inai pada Firas pula. Mak aku cakap..kejap ja pakai..lepastu Firas dah mula nak buang. Mak aku nih rajin teramat..semasa aku dan adik-adik masih kecil..selepas mak pakaikan inai di jari, mak pasti akan membalut dengan kain buruk pada setiap jari agar inai tak mudah tercabut dan kami tak sapu inai tu di muka semasa tidur. Pernah juga terjadi..aku garu muka dengan tangan berinai..bila bangun tidur keesokan harinya..adalah belang merah inai kat muka..nasib cepat hilang warnanya..
Semalam..Danish pula perasan mak dah pakaikan inai pada jari adiknya..apalagi..mula la membebel tak puas hati. Dia amat-amat tak berkenan pada inai kerana dia kata kotor dan busuk. Mak pun sebenarnya dah tahu pe'el Danish yg tak sukakan inai..so..pasti esok lusa apabila berjumpa dengan mak..Danish akan merungut pada mak. Jadi Mak..bersedia lah ya..cucu mak akan menyerbu nanti..


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...