Tuesday, August 16, 2011

Baiknya hati Danish...



Sekarangkan kita di bulan ramadhan, bulan yang paling banyak keberkatan.Amalan yang dilakukan mendapat pahala berganda-ganda. Jadi atas sebab tersebut..Danish pun nak juga buat amal jariah. Tetapi...TETAPI ..Danish sudah terlajak la pulak..huhuhuhu...
Ini kisah anak teruna aku yang nak buat amal kebajikan di bulan puasa nih..Kisahnya begini..di sekolah Danish iaitu sekolah rendah Kebangsaan Sungai Baru, yang letaknya dibelakang umah aku menggalakkan murid-murid dan guru -guru untuk menderma. Jadi..Danish pun ikut menderma. Aku tak kisahla Danish nak menderma kan..niat hati dia baik..katanya boleh diberikan kepada orang susah. Yang membuatkan aku tersenyum..dan abahnya menggaru di tempat yang tak gatal adalah...setiap hari dia akan dermakan semua duit yang dia bawa.
Huwaaa...banyaknya Danish menderma..dah tu setiap hari pula..katanya..dia tak tahu nak buat apa dengan duit yang abah dia bagi setiap hari. Dia tak membeli makanan, jadi duit tu banyak pula kat dalam poket. Setiap hari abah bekalkan Danish RM1.50..maka setiap hari juga Danish menderma RM1.50. Maka , terpaksalah kami menerangkan kepadanya..kita boleh menderma..tetapi..kita juga kena tinggalkan sedikit untuk kegunaan sendiri. Jadi..balik sekolah..duit baki mesti dimasukan ke dalam tabung seperti biasa. Untuk elakkan dia menderma semua sekali duitnya..kami bagi tambahan lagi 2 kupang. Jadi sekarang nih..setiap hari dia menderma 2 kupang....katanya kalau dia tak menderma..dia rasa tak seronok. Hemm...oklah..semoga dengan ini sedikit sebanyak akan membentuk jiwa Danish menjadi seorang yang soleh.


4 comments:

syiela said...

hehehehe.. baiknya derma sampai habis ye..

bbreena81 said...

hehe...kelakar pun ada..budak2 kan..mulianya hati danish..:)

mela said...

syiela..itula..budak 7 tahun punya pemikiran kan...kekadang nak marah pun tak sampai hati.

mela said...

bb..diorang memang amat-amat ikhlas.takda pemikiran disebaliknya..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...