Wednesday, August 10, 2011

Paru goreng Berlado ala Minang



Ceewahhh..dah masak ala minang la pulak..resepi ni aku dapatkan dari jiran sebelah meja..cik rina.Tetapi.....ada tapinya..aku tak ikut menu dia sepenuhnya. Sebab kalau ikut minang punya cara..aku sepatutnya goreng paru sampai garing dulu..lepas tu baru goreng bersama bahan-bahan tumis tadi. Satu lagi..paru harus dipotong nipis-nipis..aku pulak potong agak tebal..ini kerana aku mengikut selera suami. Dia tak nak paru jadi terlalu kering dan keras. Dia suka rasa lembut dan liat paru tu. Jadi..aku layan ja..semalam dah pun dijadikan juadah bersahur. Jom tengok menu cara aku.

Bahan -bahannya

Paru
-- rebus dahulu..kalau nak goreng..potong paru, gaul garam + kunyit & goreng

Ditumbuk

Bawang besar
Bawang putih
serai
kunyit hidup ( aku gantikan dgn halia )
Cili padi..letakla banyak kalau nak pedas

Daun kunyit --- ( aku tak letak pun daun - daun ni )
Daun limau purut

Tumis bahan-bahan yg ditumbuk sehingga naik bau yg harum semerbak. Masukan paru..tambah air dan goreng la sehingga semua bahan menjadi garing / melekat kat paru tu. Sebelum tu..jgn lupa letak garam dan gula. kalau nak letak ajinomoto pun buleh..tapi kat umah aku memang takda ajinomoto. Dah semua masak..taburla daun kunyit dan daun limau purut. Balik-balik kan kejap ..emmm..sedap dimakan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...