Tuesday, August 2, 2011

Sagu Gula MelakA


Menu yang cukup sedap dijadikan juadah berbuka puasa..sebagai pembuka selera atau sebagai pencuci mulut..aku kan suka yang mudahh..dan ini memang dijamin cukup mudah.Aku dapatkan menu ni dari seorang sahabat bbreena . Terima kasih banyak-banyak ya BB. Memang menjadik. Tapi aku buat ni sebelum Ramadhan..maka..dapatla bagi ibu dan bapa mertua aku merasa sekali. Petang kemarin..dalam sesak - sesak pekan simpang empat tu..sempat lagi aku paksa encik suami belikan sagu. Terima kasih ya abang.. Jadi..kalau nak dijadikan juadah berbuka..ada baiknya korang buat awal..masuk lam peti..bila dah sejuk..amat-amat nikmat menikmatinya. Ini bahan-bahannya .. BB izinkan saya ambil menu tu ya..

Menu asal dari sini key :http://bbreena81.blogspot.com

Bahan-bahan :


1. Sagu
2. Gula Melaka
3. Daun Pandan
4. Susu Cair
5. Pewarna

Cara-caranya :

Sagu


1. Basuh sagu dahulu sehingga bersih.
2. Rendam sagu yang telah dibersihkan tadi dengan pewarna pilihan lebih kurang 15
minit.
3. Masak air sehingga mendidih dan masukkan sagu yang telah di rendam tadi.
4. Kacau sagu sehingga biji-biji menjadi kembang dan bertukar menjadi warna jernih.
5. Tutup api.
6. Kemudian, tuangkan sagu yang telah di masak tadi ke dalam penapis dan lalukan dgn air sejuk.
7. Kacau sagu tersebut dengan air sejuk agar kanji2 keluar dari penapis...baru sagu tak liat.
8. Akhir sekali, tos dan tuangkan sagu tersebut dalam bekas

Gula Melaka

1. Masak 2 cawan air sehingga mendidih bersama dengan sehelai daun pandan.
2. Kemudian masukkan gula melaka.
3. Setelah sebati tutup api dan siap.


Alhamdulillah..dah siap..letak dalam peti kejap..dengar azan maghrib..baru makan key..

6 comments:

Amie said...

lama tak makan menu ni... memang sesuai untuk juadah berbuka.

bbreena81 said...

wow mela dah buat...menjadi pulak tuh, cantik color sagu...mm, selamat berpuasa ye:)

mela said...

kak amie..sesuai sesangat..masa tekak sedang rasa kering kan..masuk yg sejuk.lemak dan manis..fuhh..nikmat..

mela said...

BB hasil resepi BB la..rasa cam pucat lagi..sagu bb kaler ijau lagi cun..tapi memang sedap.suka sangat.yg pasti anak dan suami pun suka..Selamat berpuasa jugaa..

ismiladyjaja said...

wow nmpk sedap... :)

mela said...

ismiladyjaja..makan pon sodapp..buat sekali..pasti nak buat lagi..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...