Wednesday, August 3, 2011

Mihun Goreng Berlada


Satu lagi menu yang aku buat pada pg ahad lepas..untuk sarapan pagi. Menu ni aku dapat dari sahabat jauh nun di Shah Alam. Terima kasih ya Puan Afai. Sedia melayan pertanyaan aku di tengah-tengah malam berkaitan menu mihun nih. Ok..jom kita tengok apa bahan-bahannya..

Bahan -bahannya :

Dikisar

Bawang Merah
Bawang Putih

Tumbuk

Cili Padi
Lada Hitam - kalau nak pedas..letakla cili & lada hitam banyak sikit.
Ikan Bilis

Bahan -bahan lain ( kalau ada letakla..kalau takda..pun tak kisah ..)

Sos Tiram
Kiub ayam..dipotong kecil yaa..
Daun Limau purut
Udang

Cara Memasak


Tumis bahan -bahan yang dikisar dan yang ditumbuk ( kecuali ikan bilis )
Apabila dah naik bau wangi..masukan ikan bilis, sos tiram , kiub ayam dan udang..kacau sehingga semua sebati dan masak..masukan daun limau purut ( aku tak letak pun kiub ayam & daun limau purut ) Masukan mihun yg telah direndam dan sayur. Kacau sehingga sebati dan mihun menjadi lembut seperti yang dikehandaki. Jadi..siap..masak dah..
Untuk menyedapkan lagi..bolehla buat cili kicap. Fuh..harum serumah bau lada..Suami aku tak berapa suka lada..jadi aku tak letak banyak sangat lada..dan aku tumbuk lada sampai lumat agar dia tak nampak sangat ada banyak lada. Selamat mencuba..

No comments:

Nufnang