Thursday, January 27, 2011

Susu Ibu untuk Firas

Stylo mama
Cooler Bag

Ais

Pam

Alhamdulillah..harini 27 Jan 2011..maknanya usia Firas dah 2 Bulan 17 hari, dan selama tempoh ini..Aku masih berjaya menyusukan Firas secara eksklusif. semasa aku mengandung..aku dah mula terfikir untuk menyususkan baby selagi aku mampu.Aku sampaikan hasrat yang terbuku kat hati ini pada encik suami.Alhamdulillah..dia amat bersetuju. Maka aku pun mula la membuat carian kat internet ni berkaitan hal penyusuan susu ibu. Alhamdulillah..maklumat yg ada..cukup banyak..dan aku juga bertanyakan pada sahabat-sahabat yang telah melaksanakan penyusuan sepenuhnya.
Selepas tu..aku mula servey produk untuk aku gunakan bagi memudahkan proses mengepam dan menyimpan. Pada mulanya aku tertarik pada set medela..tetapi harganya memang mahal. Aku juga ada mendengar..proses mengepam tersebut kadangkala menyakitkan. Ada yg berhenti separuh jalan . Jadi selepas berbincang dengan suami, kami bercadang mencari yg lebih murah , jika aku gagal dalam impian nak susukan baby sepenuhnya..maka takla merugikan.
Maka selepas puas servey..kami memilih set Anakku (Sebijik cam gambar di atas. Aku beli pada harga RM69.90). Selepas ada pam..perlu la ada botolnya , Aisnya..cooler bagnya. Jadi..kami pun berpusing-pusing kat kangar ni..memang tak jumpa cooler bag dan ais tu..maka penyelesaiannya kami pun membuat belian secara online dari SARAKIDS.
Memula aku gunakan pam tu..memang agak sukar.tetapi lama kelamaan..bila aku mula memahami kaedah menggunakannya..proses mengepam menjadi lebih mudah dan tidakla menyakitkan seperti yg aku dengar. Semasa di ofis,kengkawan amat memahami..aku akan mengepam 2 kali sehari. Paling minimum aku boleh dapatkan 3 Oz, dan maksimanya sehingga 6 Oz untuk sekali pam.Alhamdulillah..murah rezeki Firas.
Kalau korang ada niat nak susukan baby sepenunhya..terutama sekali dapatkan persetujuan dari suami.Maknanya..kalau mereka bersetuju..pasti mereka akan menyokong dan membantu kita mempermudahkan proses tersebut. Kadangkala terjadi juga pengasuh yang tak bersedia untuk melancarkan lagi proses ini. Alhamdulillah..aku tak mengalamai masalah ini kerana emak aku yang menjaga Firas dan menyokong apa yang aku lakukan. Ayah aku pun sokong..tu yang best tu. Jadi..aku bertekad..selagi aku mampu..aku akan menyusukan Firas secara eksklusif sehingga berusia 6 bulan.
Kepada kengkawan..meh kita susukan baby dengan sepenuhnya, kerana..susu ibu adalah yang terbaik untuk si kecil.

2 comments:

Ameh Wahab said...

Ala..jelesnye...Abreeq dh campur sbb terpaksa dia masuk hospital sbb Jaundice ari tu susu x brp nk ade lg tuk pam, sedih sgt mase tu smpai nangis² kt husband, pastu mak mas plak x bagi bg EBM pd nursery takut tercemar...mlm² je la lepaskn Abreeq lepaskn ridu tpi kt ofis still pam stok tuk weekN and kalo kuar jln²..

mela said...

ok la tu mas.nak buat macam mana..yang penting masa bersama dia..dia tetap terus minum susu dari ibunya.

Nufnang