Monday, January 24, 2011

Danish..Kasut sekolah..& Baju Sekolah..



Minggu ni dah masuk minggu ke4 Danish berada di Darjah 1. Alhamdulillah..Danish takda masalah ke sekolah..maklumla..dia dah duk kat PRA sekolah selama 2 tahun. Jadi dengan bangga nya dan sedikit bongkak..dia cakap darjah satu lagi senang dari PRA sekolah.Maklumla..mingu-minggu pertama ni cikgu cuma mengajar yg basic ja.Tulis ABC..123 dan melukis ja.Haa..maka inilah masanya Danish nak berlagak..lepas ni..tak tahu la aku. Aku bukan nak cita hal bongkak nya dia berada di tahun 1, tetapi bertapa aku sakit mata memandang baju dan kasut sekolahnya setiapkali balik dari kerja.

Setiap pagi aku pakaikan dia baju sekolah yang putih lagi bersih..kasut sekolah..aku pastikan kapurnya rata di seluruh permukaan. Tetapi..bila balik keja..apa yg aku nampak..baju nya dipenuhi lukisan abstrak bewarna kelabu atau sedikit kehitaman.Seolah -olah kengkawannya dengan seikhlas hati menjadikan bajunya papan putih untuk diconteng. Kasut sekoalah pula..pakai sehari sahaja..sudah bertukar kehitaman.sepertinya dia melalui jalan tanpa tar..sedangkan dari rumah..sehingga ke dalam kelas semuanya bertar dan bersimen.

Jadi...terpaksalah aku berhempas pulas mencuci baju dan kasut sekolahnya.Sudahla tangan aku ni spesis alergik.Aku alah pada sabun...terutama sabun basuh baju.Jadi untuk elakkan tgn aku mengelupas..dan berdarah..maka..aku akan sapu sabun mandi di baju Danish.Aku akan gosotkan sabun mandi yg jenis ketul tu..kat tempat kotor.Gosot sehingga tanggal kotoran degil yg teramat tu..pastu..baru aku rendamkan ke dalam clorox. Haa..lepas rendam agak-agak sejam camtu..aku pun tuangla set baju sekolah tu ke dalam mesin basuh.nasib mesin basuh tu takda masalah alergik.Kalau tidak..aku gigit jari la..Nasib taktik aku mencuci tu menjadi.Tetapi entahla berapa lama baju tu boleh bertahan kalau setiap minggu berendam ngn si clorox tu.

Menurut kata mak mertua aku..apaila sampai ja dalam kelas..dia letak beg kat kerusi..maka bermulalah operasi Danish & geng. Berlari lari di dalam kelas..buat aksi super hero..selagi bayang cikgu tak muncul..selagi itulah mereka menjadi super hero. Ini baru Danish sorang...lepas ni Firas pula..entahla bagaimana pula aksinya nanti.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...