Tuesday, June 15, 2010

Taiping..Zoo & Muzium..Taiping Golf Resort

Dah hensem dah..kena pi jenjalan la..
Gambar ni Danish yg Snap.Boleh tahan jugaa..

Cik Amid , Wanie , Ct Atas ketapi zoo


Sabtu lepas tercapai juga hajat Danish nak pi zoo dan muzium. Walaupun dah berapa kali ke sana..dia tetap juga nak pergi lagi.Cuma muzium ja dia tak pernah masuk.Jadi dia tertanya-tanya apa yang ada kat muzium tu. Kami bertolak dari perlis lebih kurang pukul 9.00pg...dalam pukul 1 tgh dah sampai kat hotel.kali ni kami mencuba di Taiping Golf Resort..Jana Condotel.Bilik dia agak kecik..kalau bilik standard sesuai la tuk 2 dewasa & 2 kanak-kanak.Tetapi dari segi kemudahan kira ok ..siap ada microwve lagi dan ada balkoni sendiri.Tahap kebersihan pun ok..
 View dari balkoni

 View dari balkoni

 Ini pun.. view dari atas

Kawasan paking kereta.. aman ja...

Pada mulanya hajat kami nak masuk Zoo 2 kali..sebelah siang dan malam..tetapi disebabkan cuaca agak berhujan..kami masuk petang tu ja.dalam pukul 5 ptg.Itupun kena naik ketapi..sebab masih ada hujan.Selepas keluar dari zoo..kami memulakan pencarian kedai makan.Aku tak ingat nama kedai ni..tapi dekat ngn jln besar nak ke Zoo tu..Chef dia semua lelaki..3 org.Masakan pun ok..sedapp.Yang paling aku suka, dapat makan daging rusa.Aku minta buat goreng jer..pastu ikan masak 3 rasa..sedapp..Sup perut,Daging merah,telur dadar..+ sambal belacan.Danish pula hanya oder Mee Goreng.ni peberet dia.Pendek kata best dan kenyang sungguh.
Mlm tu..lepak kat bilik ja.Danish asyik main tipun..nak call bilik Teh dan Cik amid.Suka dia boleh dail sendiri ke bilik diorang.Esok pagi..lam kul 9 kami dah kuar mencari makan.Dari hari sabtu lagi aku dah persan kedai ni..nasi lemak jagung.Maka dgn semangat berkobar..kami menuju kesana.kat simpang jalan nak ke penjara taiping tu.Mak ai..ramai sungguh org makan kat sini..bila nak oder nasi lemak tu..sudah habis laa...waa..kempunan.Jadik..mkn yg lain ja..nasib sedap.
Lepas makan..terus gerak ke Muzium.Kami habiskan masa 1 jam lebih kat situ.Banyak ilmu nak di ambil.Danish pun suka sangat.Apabila dia tengok barangan lama..terus dia tanya.."depa ni semua orang susah ka ibu?".Maklumla..bila dia nampak sikat pun buat dgn kayu..senduk dgn kayu..pinggan dgn tanah..dia rasa hairan.Jadi, kenala aku membuat sesi penerangan..zaman dahulu belum ada kilang nak buat barang cam sekarang..jadi..kena buat sendiri.Aku cuba ringkaskan pernyataan tu agar dia faham.
Puas meronda dlm muzium..kami bawa danish main kat playground tepi tasik tu.Suka hati teramat la dia.Lepas puas bermain..terus balik hotel..chek out.Pendek kata..percutian 2 hari 1 mlm yg padat & letih.Kalau dilanjutkan kpd 3 hari 2 mlm..tentu lebih best..sebab tak kalut sangat.
Buat kengkawan..bawala anak-anak ke muzium..banyak ilmu yg diorang bleh serap..dan bleh kembangkan minda.Aku suka sejarah..jadi..bila dapat tengok benda sejarah mcm ni..siap ada penerangan lagi..memang amat mengujakan.Boleh buatkan aku terbayang suasana zaman dulu kala.
Gambar aku letak kat Facebook ya.kat sini sikit dah la.


2 comments:

Cheedah said...

nanti mai jalan sunway lagoon plak ek

mela said...

wah...sunway lagoon..sesak wei nak sampai sana.rasa macam menambah stress ja.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...