Wednesday, December 27, 2017

HOTEL NOVOTEL TAIPING PERAK

Majlis Forum Pengguna 1 Gov* Net - Zon Utara 24 Oktober 2017 (Selasa) bertempat di Novotel Hotel, Taiping, Perak.

Balik taklimat dari Putrajaya, aku cek email.. jeng... jeng.. kena pi Taiping la pulak... kalau tak pi..aku kena cari pengganti... alahai..sapa la nak gantikan tempat aku kan.. nak tak nak.. pi la juga.. 
Jadi hari Isnin 23 Oktober, lepas anak aku yang no 2 balik KAFA, sekitar jam 6.00 ptg baru kami keluar dari rumah. Jadinya memang sampai malam la di Novotel. Keluar dari rumah, terus ja ke Novotel, memang tak stop mana mana dah. Dalam pukul 10.00 mlm, kami sampai ke Hotel. Dah sampai.. apalagi..kelaparan la anak beranak.. 

Hotel Novotel ni berada di tengah-tengah pekan Taiping, kat atas Taiping Mall . Jadi, memang susah nak sesat, kami sampai waktu malam, dari jauh dah boleh nampak cahaya lampu NOVOTEL. Disebabkan aku sampai di malam hari, jadi takda la gambar hotel di siang hari. Aku ambil gambar dari web Agoda ja. Sebab aku booking pun melalui Agoda.

Novotel ni hotel baru.. jadi memang amat-amat selesa dan bersih. Penyambut tamu dan staff sangat friendly.. mudah senyum.. sangat bagus.
Pintu hotel ni di bahagian bawah, tapi parking untuk tetamu hotel adalah di tingkat 6. Parking luas dan dikawal, jadi tak risau keselamatan kenderaan.


 
Bilik kami di tingkat 9 . Kat sini lif hanya boleh di akses oleh pemegang kad kunci bilik jer. Jadi kalau takda kad tu.. lif hanya menerima arahan untuk acsess ke bilik mensyuarat / kafe / swimming pool dan bahagian receptionis sahaja. Konsep yang sama seperti di The Everly Putrajaya .

Bila Pintu dibuka.. tara.. inilah biliknya. Bilik tak la berapa luast sangat, tetapi... karpet yang amat-amat tebal.. rasa macam pijak tilam nipis dah.  Katil super single. 3 Beranak boleh landing atas katil.. Bersih dan selesa.. itulah untungnya kalau lepak di hotel baru. Disebabkan ini hotel baru, jadi.. almari masih berbau kayu.. Kepada yang alah kepada bau kayu ni.. memang rasa tak selesa la sikit. 


Inilah almari- almari baru tu.. 



                       Sinki dengan cermin yang besarr..          Iron dan iron board

                                                              Shower dan Tandas .. berasingan

Coffee & Tea maker.. yang ni... sikit... tak cukup utk kami  


Toiletries 





Kolam Mandi..  Ini adalah kegembiraan anak - anak. Panas atau hujan tak menjadi masalah buat diorang berdua. Asal boleh berendam.. tak kisahla walaupun terbakar dek panas mentari. 

Cerita yang sama seperti di The Everly Putrajaya, kolam mandi tersebut, mereka yang punya... Orang lain ke sekolah, dua beradik ni gembira berjemur di tengah panas. Bila sampai rumah, baru aku perasan .. paha Firas berbelang .. kekeke.. muka .. jgn cakap la .. terbakaq panaih.


 Kami sampai ke hotel dah hampir pukul 10.00 malam. Lepas check in , kami 4 beranak terus turun mencari kedai makan. Alhamdulillah, amat senag nak cari makan di sini. Di hadapan Novotel ni ada medan selera. Banyak gerai yang ada. Cuma perlu lintas jalan ja. Maka.. mula lah aku gelabah mak limah bila kena lintas jalan . Padahal jalan 2 line jer pun.. 

Bila masuk medan selera ni.. pergh...nampak young tau foo la pulak. Jadi kaki dah tak nak jalan dah. Sotong yang tergantung sekoq - sekoq tu..aku nampak sedap gilos. Padahal aku ni kalau makan makanan laut. mau naik jerawat 3 - 4 ketul. Tapi aku tak kisah dah.. aku nak juga makan Yong Tau Foo Taiping. Lepas ni kalau naik jerawat, aku telan ubat banyak-banyak.
Akhirnya... yang ditunggu muncul juga... Masa oder, rasa boleh habiskan semua makanan di situ... bila makan.. tak habis punn... Last bungkus.. bawa masuk bilik. Nasi Goreng udang tu best juga. Young Tau Foo , aku rasa biasa saja.. sebab di Perlis aku boleh dapatkan yang lagi sedap.. tetapi..harga kat Taiping ni, jauh lebih murah.. tabiat aku, kalau dah berjalan.. memang aku nak makan semua jenis makan yg ada di negeri tersebut. Tamak haloba sungguh..



Majlis berakhir jam 6.00 petang. Disebabkan kami chek out lambat.. maka kena la tambah duit . Pihak hotel bagi aku chek out lewat sampai pukul 2.00 ptg saja.. itu pun kalau takda orang yg booking. Lebih pukul 2.00 kenala top pup.  
Gambar di atas  adalah sebahagian pemandangan pekan taiping berlatarbelakangkan Bukit Larut.  Sejuk mata memandang.. hijau....

Sebelum balik, kami singgah makan di Doli Kuey Teow Goreng. Dari 5 bintang.. aku bagi 3 ja kut. Ramai yang cakap, rasanya dah tak sama macam dulu.. Bagi tekak aku pun... ianya tak membuatkan aku mengigau utk kembali ke sana buat kali yang seterusnya. Anak aku oder nasi ayam. Lepas makan, kami ronda-ronda sekitar tasik dan terus bergerak ke Perlis. Sebab keesokan harinya , anak-anak aku bersekolah. Tak boleh ponteng banyak banyak hari. 

Jadi tamatla perjalanan ke Taiping atas urusan kerja bagi tahun 2017. Tapi , hujung minggu tersebut, kami buat sambutan hari Keluarga di Rumah Tetamu UNIMAP di Kurong Tengar pulak. Wah.. Penuh jadual aku untuk bulan 10 ni. Ok, next entry, Sambutan Hari Keluarga 2017 pulak.

No comments:

Nufnang