Friday, March 18, 2016

Sahabat suka dan Duka

17 Mac 2016 , 1.30 ptg..  Blackwood Kangar.


Di kala usia berganjak , maka di kala itu juga usia persahabatan kami bertambah. Alhamdulillah, Allah mengizinkan pertemuan ini. Mereka adalah sahabat -sahabat yang aku kenali dari usia 7 tahun , 13 tahun dan  16 tahun. Satu tempoh yang cukup lama bila mana kini usia kami adalah 35 tahun.
Kami bersama-sama melalui alam kanak-kanak , alam remaja, alam percintaan dan sama-sama meraikan majlis terindah dalam hidup masing-masing.


Kini pada usia 35 tahun , kami masih berkongsi kisah suka dan duka bersama.
2 orang lagi sahabat aku tidak dapat menghadirkan diri. Sepatutnya kami berenam bersama di sini.
Ini kisah kami..
Wani, seorang yang amat mudah untuk di bawa berbincang. Simple orangnya, iras awek jepun yang bertudung.
Ejon, sentiasa memiliki idea yg pelbagai dan  penuh dengan ketawa serta senyuman. Sesuai di bawa ke tempat kenduri kendara kerana kepakarannya berbual. Manis orangnnya..
Ana, cukup lemah lembut. Kalau bercakap dengan ana, pastikan yang betul sahaja..sebab, kalau cerita benda salah pun.. dia tetap akan percaya .. kekeke...Maka..kami selalu mengambil peluang mengenakannya.. tetapi..dia tetap kami utamakan. Ana boleh dikategorikan sebagai wanita melayu terakhir, cewaahhh... 
Tiada di sini, Has.. aku membesar bersamanya. Kami cukup rapat. Zaman kanak-kanak kami lalui bersama. Has seorang yang amat tabah dan redha dengan jalan kehidupannya .Aku mengkagumi kesabaran dan ketabahan yg dimilikinya. Dia juga adalah guru aku untuk subjek Fizik, Kimia, dan matematik tambahan. Tq Has.
Manakala Zu, aku kenali ketika berusia 14 tahun. Zu agak perahsia.. jadi..bolehla nak minta dia simpan rahsia berbakul-bakul. Zu juga cikgu aku, kalau Has tan nak bagi aku meniru kerja sekolahnya, aku akan cari Zu, hahaha... bestnya kengkawan aku..
Zu dan Has sebenarnya agak seiras dengan aku. Zaman persekolahan adalah buktinya. Guru kelas yg telah mengajar kami selama 2 tahun masih boleh salah orang antara kami bertiga. Aku yg tak datang ke sekolah, tetapi cikgu boleh tick sebagai Zu @ Has yg tidak hadir. Baguskan.. dan yg lebih malang... bila ada yang salah sampaikan salam antara kami bertiga.
Yg ni sangat best.. kami akan jawab salam tu..seolah-olah kamilah orang tersebut. lepastu..kena la bagitahu kepada tuan diri sebenar. Kalau senior atau junior sekolah tetiba datang dan bercakap sesuatu yang langsung aku tak faham..aku tahu..diorang salah orang lagi. jadi... kalau ini yg terjadi..aku kena bagitau..aku adalah Mela. :)
Jadi, kemarin , adalah hari yg gembira buat kami , namun terasa kurang tanpa kehadiran Has , kerana anaknya baru keluar wad dan Zu yang masih di Penang.
Semoga saat gembira ini dapat diulang kembali. Semoga persahabatan kita membawa kebaikan hingga ke syurga. Aku sayangkan mereka semua dan aku inginkan yang terbaik buat kita semua.
Ya Allah, Engkau kekalkanlah persahabatan kami ini sehingga ke hujung nyawa yg kami miliki.
Semoga persahabatan ini membawa kebaikan buat kami dan ahli keluarga kami .
Amin..

Update 02 NOVEMBER 2016

Terkini, 2 orang sahabat aku Zu dan Has yg tak berpeluang utk bertemu kami telah membuat pertemuan rahsia mereka. Lepastu.pos gambar dan video dlm group...dengan niat di hati..nak balas dendam dan sakitkan hati kami... hampess sungguh !!!!
Kekeke..tapi aku tak sakit hati la .. aku rasa gembira dan membayangkan lagi bagus kalu kami berenam ada bersama di situ. Jadi aku copy post yg Has dah buat dan paste kat sini. Sebagai kenangan untuk aku dan sahabat - sahabat aku yang cukup aku kasihi.
Semoga ada rezeki untuk bertemu sahabat - sahabat lain yang sama-sama berjuang di medan ilmu dikala usia muda remaja.Terlalu banyak kenangan yang kita semua kongsi bersama.






Inilah 2 orang sahabat yang sering membuatkan guru dan rakan sekolah sering tertukar antara aku, Zu dan Has.
Bila sampai masanya, pasti kita akan berkumpul bersama kembali.
Insyaallah..



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...