Thursday, July 24, 2014

LEMBAH BUJANG , MERBOK KEDAH

Alhamdulillah.. harini hari ke 26 kita berpuasa..tak lama lagi dah nak raya... Semoga Ramadhan kali ini berjaya membawa kita menjadi lebih baik dari sebelumnya . Harini telah beratus orang syahid di Gaza manakala beribu yg lain cedera.. anak-anak kecil ramai yang menjadi yatim piatu. Sungguh menyedihkan.. Semoga mereka terus kuat menghadapi ujian ini dan kita harus terus mendoakan kejayaan dan keselamatan saudara islam kita di sana..
 
Kali ni aku nak sambung pasal Lembah Bujang pula.. ish..dah berkulat baru nak update.. tapi tak kisahla...sebab niat aku pun sebagai memori aku bersama keluarga dan semoga entry yg aku muat naik ni dapat membantu rakan-rakan lain yg mencari-cari tempat untuk membawa keluarga berehat dan bercuti.
 
Kali terakhir aku pi lembah bujang ni... masa umuq 12 tahun kot...kekeke...dah jadi kisah sejarah dah.. tapi aku masih ingat suasananya..dan kali ni aku kembali dengan membawa dua anak.. dan..pergh...Lembah Bujang dah berubahla... dah semakin cun...tetapi...air terjunnya dah tak macam dulu...
 
 Tengok..air dah tak banyak..kalau dulu..airnya mencurah-curah....tapi..entahla..kot masa aku datang ni, musim kemarau.
 
Bangunan ni adalah tempat pameran bahan sejarah yang ditemui di sekitar lembah bujang
 
 Ini adalah antara bahan sejarah yang ada kat dalam dewan pameran ni. Kebanyakan adalah berkaitan dengan agama budha.
 
 Ok..jom sapa nak naik sampan..kita boleh menyeberangi Tanjung Dawai... mesti syiok ni..
Hebat betul org zaman dulu.. dari sebatang pokok, mereka menebuk di bahagian tengahnya untuk dijadikan sampan.
 
 Haa..kan aku dah cakap..Lembah Bujang dah berubah.. siap ada penunjuk arah lagi..kalau dulu mana ada camni....Surau dan tandas juga disediakan..dan semasa aku singgah, memang kemudahannya cantik dan bersih..Alhamdulillah.. Kenangan yg paling aku tak boleh lupakan masa aku kesini waktu umur 12 thn   tu....aku kena gigit ngn pacat ...Tengah syiok berendam dalam air terjun tu...huwaaa.... menjerit beb.. alaa... dah nama pun budak lagi...tapi sekarang.. tidak lagi..dah tak jerit dah... tapi PASTI aku akan berlari mencari pertolongan .....kekekekke...
 
 
 Tengok...lawakan..tangga batu menuju ke candi-candi yang ada di sekitar sini...
Kami panjat tangga ni jer...itu pun sebab Danish nak naik juga..nak tengok macam mana rupa Chandi tu. Bila sampai atas ...penat wooo... dah tak mampu dah nak naik tangga lain lagi..walaupun suasana sekelilingnnya amat menarik.. Paling best,  tengok buah petai...tergantung dari pokok.. sebab kat kg aku takda pokok petai..kekekeke... kira cam jatuh hati kat bunga petai la... hahahaha..
 
 Chandi yg telah dibaik pulih..
 
Ok..nama candi kat gambar tu.. Candi Pendiat
 
Nasihat aku..kalau korang nak mai sini.. maila awal pagi..lagi best..suasana nyaman..nak jalan pun tak panas sangat..boleh lepak tepi air terjun sambil makan nasi..berulamkan petai.. dan sambal tempoyak... slurrppp... meleleh air liur.
Buat ibu-ibu..dan kakak-kakak..pakai kasut yg sesuai key..kut ada yg nagis... sebab aku dah kena...wakakakakak...kasut nak pi shoping kut. Lepas naik keta..urut kaki la jawabnya... hahaha..padan muka..
Lepas habis lawatan...di sini..perut pun berkeroncong...maklumla..lepas check out dari Park Avenue kami terus menuju ke sini.. Kalau hari pertama makan mee udang kat Pulau Sayak hari kedua..nak makan Gulai sembilang di Tanjung Dawai la pulak...
Nanti ( tunggu aku rajin )  aku sambung kisah Tanjung Dawai pulak.. horeyyy..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...