Friday, January 28, 2011

Cara Memperbanyakkan Susu ibu


Kengkawan, ini adalah sebahagian dariapada kaedah dan cara yang aku dengar dan ada sesetengahnya yang aku amalkan untuk memperbanyakkan air susu.
Pertama sekali adalah minda kita sendiri. Jangan sesekali kita berasa susah hati atau memikirkan bahawa susu kita tidak cukup untuk diberikan kepada bayi. Apabila hal ini terjadi, secara automatik..otak akan memberi respon kepada produksi pengeluaran susu. Pengeluaran susu akan menjadi kurang apabila kita sendiri yang merangsangnya.
Keduanya adalah corak pemakanan kita.Banyakkan makan makanan berkhasiat semasa berpantang dan selepas pantang.
Antara yang aku lakukan adalah minum susu. Aku mengamalkan meminum susu Anmum Breastfeeding. Dari anak pertama sehingga anak kedua..aku tetap mengamalkannya.
Kemudiannya petua ini sedara aku dapatkan dari seorang tokey Farmasi. Suatu hari dia ke kedai untuk mencari ubat yang boleh menambahkan pengeluaran susu nya..setelah di tanya pada tokey tersebut (seorang Apek) dia cakap macam ni na " haiyaa..lu apa susah..kalau mau banyak susu..lu banyak makan ikan la..." . Susah tu sedara aku meniru apek cina ni cakap, siap buat aksi lagi semata-mata nak bercerita pada aku. Jadi dia pun mencubala petua Apek tersebut, alhamdulillah..memang berjaya. Maka aku pun turut mengamalkan nya.Sebab tula..aku boleh habiskan 2 ekor ikan sekali hadap.
Petua yang lainnya adalah Makan sayur daun kuchai. Petua ni aku dapat dari seorang jururawat semasa melahirkan anak pertama. Semasa melahirkan anak pertama, aku melalui proses caserean, jadi memang body tak sedia untuk mengeluarkan susu. Tetapi..mak aku tak berani bagi aku makan daun kuchai tersebut..kerana dia bimbang daun itu bersifat sejuk. Jadi..terpulangla pada korang kalau nak try semasa berpantang.
Kaedah yg seterusnya....adalah mengurut di bahagia atas badan untuk melancarkan proses pengeluaran susu. Tetapi aku tak melalui proses urutan ini kerana apabila bidan datang dan pegang..dia kata tak perlu diurut dah..susu aku dah banyak.
Yang terakhirnya..setiapkali selepas baby menyusu..pastikan korang perah sisa yg masih ada..sebabnya..apabila 'uncang'tersebut telah kosong..kilang susu akan lebih aktif menghasilkan susu.Maka, semakin kerap diperah atau dikosongkan..semakin banyak susu yang dihasilkan.
Sebenarnya banyak lagi kaedah dan cara yg org amalkan untuk memperbanyakkan susu.Selagi benda tu tak memudaratkan dan membebankan..bolehla cuba. Yang penting..ibu-ibu yang komited untuk menyusukan baby secara eksklusif perlula tenang dan relaks semasa menjalankan operasi memerah.Kalu boleh elakkan mengambil kafein secara berlebihan..kerana kafein bertindak menyingkirkan air dari badan..sedangkan badan memerlukan air untuk mengahasilkan susu.

1 comment:

danita said...

mohon share, tq

https://www.facebook.com/Danitamaternitystore

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...